مطابق با گزارش آماری که از گردشگران ورودی به ایران بدست آمده نیز مشخص شده که انگیزه ی مسافران برای درمان در ایران بسیار بالا بوده و در سال ۱۳۹۵ حدود ۵۰۰ میلیون دلار از این طریق درآمد برای کشور حاصل شده است که نیم درصد از سهم جهان را شامل می شود. به نقل از خبرگزاری های رسمی کشور پیش بینی می شود ایران تنها از “گردشگری سلامت” می تواند ۷ میلیارد دلار درآمد به دست بیاورد؛ تیم خبری الی گشت در راستای این گزارش مطلب را تهیه کرده و در خصوص “گردشگری سلامت در ایران” اطلاعات را ارائه کرده است، در ادامه همراه با ما باشید.

مطابق با آنچه که در بالا ذکر کردیم، بر اساس گزارش بدست آمده از آمار گردشگران ورودی به کشور کسانی که با انگیزه ی درمانی به ایران سفر می کنند عدد بالاتری را نشان می دهد و این عدد تنها برای کسانی است که به منظور درمان های ضروری به ایران سفر می کنند و نام آن ها ثبت می شود و آماری از کسانی که برای جراحی های پلاستیک و زیبایی وارد کشور می شود وجود ندارد. آخرین آماری که در این زمینه می توان به دست آورد، آمار سال ۱۳۹۵ است که محمدعلی فیاضی، دبیر وقت شورای راهبردی گردشگری سلامت اعلام کرده بود:

با ثبت سفر و درمان ۱۵۰ هزار بیمار خارجی در سامانه وزارت بهداشت، سال ۹۵ حدود ۵۰۰ میلیون دلار درآمد از این محل برای کشور حاصل شده است که نیم درصد از سهم جهان می‌ شود.

لازم به ذکر است که محمدعلی فیاضی، رقم درآمدی ایران از گردشگری سلامت را بیشتر از این عدد می داند و ادعا می کند که:

مسافرانی که برای جراحی پلاستیک و درمان های پزشکی دیگر به ایران سفر می کنند اطلاعاتشان در سامانه وزارت بهداشت ثبت نمی شود. از طرفی پزشکان و بیمارستان‌ هایی هم هستند که بیماران خارجی را بدون ثبت و اعلام اطلاعات آنها عمل می‌ کنند، برای همین ما تخمین می‌ زنیم سهم واقعیِ ایران از گردشگری سلامت، دست کم یک میلیارد دلار باشد، هرچند که ظرفیت و زیرساخت‌های پزشکی ایران در حال حاضر، توانایی ایجاد ۷ میلیارد دلار درآمد را دارد.

با این وجود مطابق با آخرین آمار رسمی که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از درامد گردشگری سلامت در ایران ارائه نموده به سال ۹۲ برمی گردد که رقم درآمد را به ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان رسیده بود.

از آن به بعد علی اصغر مونسان، رییس سازمان میراث فرهنگ و گردشگری از کلمه ی رشد و توسعه برای توصیف وضعیت گردشگری سلامت در ایران استفاده کرد و همچنین در این مورد حدود یک ماه و نیم پیش چنین گفت که:

مطابق با برآوردی که از سفر گردشگران خارجی در شش ماهه دوم بدست آورده ایم، رشد ۵۱ درصدی سفر همسایگان به ایران است که در دسته بندی گردشگران گران قرار می گیرند؛ گردشگران گران یعنی گردشگران سلامت. ما به این مسافران، گردشگران ۲۵۰۰ دلاری می‌ گوییم، در حالی که توریست‌ های اروپایی، ۱۳۰۰ دلاری هستند.

رییس انجمن گردشگری سلامت در ایران، محمد جهانگیری در این رابطه گزارش هایی از پزشکان و بیمارستان هایی که عضو این انجمن و سازمان وزارت بهداشت هستند نیز بدست آمده که مطابق با آن گفته می شود میزان مراجعه اتباع خارجی برای درمان به ایران افرایش پیدا کرده است.

اما معاون گردشگری کشور ولی تیموری در مورد علت مشخص نبودن میزان درآمد ایران از گردشگری سلامت می گوید:

تا وقتی حساب اقماری راه‌اندازی نشود، نمی‌ توان درباره این آمارها شفاف و با جزییات سخن گفت.

آقای تیموری در همین زمینه از تشکیل دوباره جلسه های شورای راهبری گردشگری سلامت پس از یک سال وقفه خبر می دهد و توضیح می دهد:

‌اختلافاتی با وزارت بهداشت پیش آمد که فعالیت‌ های این شورا را در یک سال گذشته کند کرد اما به تازگی با چهار عضو خود از جمله وزارتخانه‌ های بهداشت و امور خارجه جلسه تشکیل داده است تا ابهام‌ ها و اختلاف‌ ها برطرف شود و به ساختارهای موجود انضباط ببخشد و هماهنگی‌ های بین ورود و خروج اتباع خارجی را انجام دهد.

مطابق با صحبت هایی وی، قرار است که در جلسه های این شورا سندهای راهبردی در گردشگری سلامت در ایران تدوین شده، شیوه‌ نامه صدور گواهی فعالیت در حوزه گردشگری سلامت اصلاح و بازنگری و سامانه الکترونیکی نظارت بر فعالیت شرکت‌های مجاز در حوزه گردشگری سلامت طراحی شود. معاون گردشگری کشور، استخراج آمارهای گردشگری سلامت را به راه اندازی حساب اقماری وابسته می داند و اعلام می کند برای انجام این کار قدم های تازه ای برداشته شده است.

 سوالی که پیش می آید این است که بیشترین گردشگران سلامت در ایران اتباع کدام کشورها هستند؟

به منظور پاسخ به این سوال، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اعلام کرده است که توریست های عراقی و آذربایجانی بالاترین میزان گردشگران ورودی به کشور را برخوردار هستند. معاون گردشگری کشور در همین زمینه نظر خودش را بیان کرده است که افغانستانی ها و پاکستانی ها هم در این جمع قرار می گیرند. از دیگر اتباع خارجی مراجعه کننده به ایران برای درمان می توان به گردشگران عمانی اشاره کرد، کشور لیتوانی نیز اخیرا به دلیل سطح پایین هزینه های درمان در کشورمان به سرمایه گذاری در این زمینه علاقه نشان داده است. اما با این وجود همچنان آمار دقیقی از گردشگران سلامت در ایران در دست نیست.

اما با توجه به تمام مواردی که در بالا اشاره شد، همچنان مسئولان ایرانی متوجه اهمیت و ظرفیت پنهانی که گردشگری سلامت در ایران دارا می باشد نیستند و برنامه ی جامعی برای جذب سرمایه گذار در این حوزه وجود ندارد. چرا که تا زمانی که آمار درآمد و شمار مراجعه کنندگان این حوزه معلوم نباشد هیچ سرمایه گذاری چه ایرانی چه خارجی، نمی تواند ریسک انجام این کار را قبول کند.