گردشگری سلامت، مسافرت به دیگر کشورها به ‌منظور بهره‌مندی از خدمات ﭘزشکی است. عوامل متعددی منجر به گسترش گردشگری سلامت شده است که از آن جمله می‌توان به هزینه بالای زندگی در کشورهای صنعتی، زمان انتظار همراه با در دسترس بودن جایگزین‌های ارزان در کشورهای در حال‌ توسعه اشاره نمود.

در آسیای جنوب‌شرقی، بخش بهداشت و درمان به ‌سرعت در حال گسترش است. همچنین گردشگری سلامت به‌ عنوان یک فرصت کسب‌وکار سودآور در حال پیشرفت است و کشورهای این منطقه درصدد گسترش خدمات بهداشت و درمان باکیفیت بالا و قیمت رقابتی هستند. مالزی به دنبال ایجاد مزیت نسبی در ارائه خدمات پزشکی بر اساس ساختار سازمانی نظام سلامت خود هست و به‌ عنوان مراکز اصلی گردشگری سلامت در جنوب‌شرق آسیا به شمار می‌رود. در این نوشتار درصد هستیم از طریق تحلیل SWOT گردشگری سلامت در مالزی را مورد بررسی قرار دهیم.

نقاط قوت

هزینه نیروی کار در مالزی پایین است. برای مثال متوسط حقوق ماهانه برای مدیران 2769 تا 10105 رینگیت است. هزینه پایین نیروی کار باعث قیمت مقرون‌ به‌ صرفه در درمان پزشکی می‌شود. این‌ یک نکته جذاب برای گردشگران سلامت است چرا که هنگام ورود به مالزی به‌عنوان گردشگر سلامت پول بیشتری را به دلیل پایین بودن هزینه‌های درمانی می‌توانند برای فعالیت‌های تفریحی بپردازند.

مالزی که به‌عنوان یکی از مقاصد توریستی در جهان مطرح است دارای مناظر زیبا، فرهنگ متنوع و شهرهای مدرن می‌تواند مکان مناسبی برای بیماران برای بهبود یافتن باشد. استراتژی‌های تبلیغاتی قوی و فعالیت در این زمینه می‌تواند مالزی را نه‌ تنها به‌عنوان یک مقصد توریستی بلکه همچنین به‌عنوان قطب پزشکی نیز طبقه‌بندی کند.

همچنین زبان انگلیسی به‌طور گسترده‌ای در مالزی استفاده می‌شود و این‌ یک نقطه قوت است که برقراری ارتباط بین گردشگران سلامت و متخصصین بهداشت را تسهیل می‌کند. همچنین پزشکانی که مسلط به زبان باهاسا (زبان رسمی مالزی) یا تامیل (زبان هندی) هستند می‌توانند با بیمارانی که از اندونزی یا هند می‌آیند رابطه برقرار کنند.

نقاط ضعف

یکی از نقاط ضعف مالزی فقدان فعالیت‌های تبلیغاتی چشمگیر و خدمات مشتری در بخش گردشگری سلامت در مقایسه با تایلند و هند است. در مالزی وب سایت‌ها و پورتال‌های چشم‌گیری که متشکل از خدمات پزشکی و اجتماعی باشد و جنبه تبلیغاتی داشته باشد، بسیار کم است. یکی دیگر از نقاط ضعف مالزی مراحل اداری پیچیده و طولانی برای متقاضیان است. آن‌ها به‌غیر از اینکه باید فرم درخواست را تکمیل کنند، باید بلیت پرواز تائید شده به کشور خود همراه با گذرنامه را به‌صورت شخصی ارسال کند. این الزامات ممکن است برای فردی که در بستر بیماری قرار دارد مشکل باشد.

فرصت‌ها

هزینه بالای خدمات پزشکی در کشورهای صنعتی، زمان انتظار طولانی برای بیماران از معضلات کشورهای صنعتی و پیشرفته است. برای مثال برای یک پیوند مفصل ران در انگلستان و کانادا بیمار باید یک سال و یا بیشتر در نوبت منتظر باشد. لیکن در مالزی یک بیمار می‌تواند یک روز پس از ورود تحت مراقبت و درمان قرار گیرد. در مالزی آزمایش‌های پزشکی ارزان‌ قیمت است. همچنین اسکن تراکم استخوان، آزمایش‌های خون و تصاویر اشعه ایکس از مقرون‌ به‌ صرفه خدمات درمانی هستند که در کشور مالزی ارائه می‌شوند و به‌عنوان یک فرصت در این کشور به‌منظور جذب گردشگران سلامت از سایر نقاط جهان است.

تهدیدها

مالزی با تهدیدات بسیاری در صنعت گردشگری مواجه است. در میان آن‌ها می‌توان به رقابت با کشورهای همسایه مانند تایلند و سنگاپور، احتیاط در مورد کیفیت درمان و شیوع برخی بیماری‌های مسری در مالزی مانند دنگی(dengue) اشاره کرد. بیماری دنگی از بیماری‌های شایع در مالزی است و در طول سه دهه گذشته این بیماری از 830 مورد در سال 1975 به 39654 مورد در سال 2005 رسید. بین سال‌های 1985 تا 2000، میزان شیوع این بیماری به 449.1 مورد در سال رسید. در حالی‌که بین سال‌های 2000 تا 2005 این میزان افزایش یافت و به 6398.2 مورد در سال رسید.

استراتژی‌های بهبود گردشگری سلامت در مالزی

توریسم سلامت شامل سه جنبه اساسی است: بیمارستان و خدمات پزشکی، هتل و اوقات فراغت. بنابراین با اتخاذ سیاست‌گذاری‌های جذاب و استراتژی‌های بازاریابی صحیح صنعت گردشگری می‌تواند فرصت‌های مهمی برای رشد اقتصادی و توسعه زیرساخت‌ها برای کشورهای شرکت‌کننده در این صنعت فراهم نماید. برای رسیدن به این هدف، کشورهای میزبان باید یک چارچوب سیاستی را، که به‌اندازه کافی برای مشتریان در سراسر جهان جذاب است، تصویب کنند. این چارچوب باید شامل استراتژی‌هایی باشد تا مشتریان متقاضی دریافت خدمات سلامت در کشور میزبان شوند. بخش‌های دولتی و خصوصی در گردشگری سلامت در مالزی، نابرابر است، بنابراین برای هر یک از این بخش‌ها باید مجموعه‌ای از استراتژی‌ها را تهیه کرد.

استراتژی‌های بخش دولتی شامل اتخاذ سیاست‌گذاری‌ها و ابتکارات قانونی می‌شود تا از این طریق خدمات گردشگری سلامت از استانداردهای لازم برخوردار شود و خدمات مهاجرت بهبود یابد. توسعه زیرساخت‌ها، اجرای کمپین‌های تبلیغاتی عظیم و بازبینی مالیات و مشوق‌هایی که به بیمارستان‌هایی که خدمات گردشگری سلامت ارائه می‌دهند ازجمله اقداماتی است که باید به‌منظور توسعه گردشگری سلامت اتخاذ شود. علاوه بر این، دیگر راهبردها عبارت‌اند از: اصلاح زیرساخت‌های حقوقی و نگاه به عرضه منابع انسانی درزمینه پزشکی به‌ویژه متخصصان. در حال حاضر هیچ قانون یا مقررات خاصی مربوط به نظارت و فعالیت گردشگری سلامت در مالزی وجود ندارد.

نتیجه‌گیری

فرآیند جهانی‌شدن، گردشگری سلامت را ممکن ساخته و این صنعت در حال شکوفایی و توسعه است. کشورهایی که عرضه‌کننده خدمات گردشگری سلامت هستند، میلیاردها دلار در سال درآمد دارند و بنابراین تمرکز و توسعه این صنعت برای آن‌ها دارای مزایای بسیاری است. در منطقه آ سه آن، مالزی به دلیل داشتن متخصصین فنی و پزشکی، ثبات سیاسی و اقتصادی، زیرساخت‌های با کیفیت و مناظر زیبا ازجمله کشورهایی است که خدمات گردشگری سلامت را ارائه می‌دهد. با وجود تمام این امتیازاتی که در مالزی وجود دارد در مقایسه با برخی از همسایگانش مانند هند، سنگاپور و تایلند در برخی حوزه‌ها مانند تعداد بیماران خارجی و درآمد حاصله از این صنعت در سطح پایین‌تری قرار دارد. بنابراین نیاز جدی برای انجام تحقیقات برای تحلیل وضعیت فعلی و چشم‌انداز آینده گردشگری بهداشتی در مالزی وجود دارد.

بهاره فلاحی

دکترای سیاست‌گذاری