به گزارش ایرنا، رییس هیات مدیره انجمن حرفه‌ای گردشگری سلامت خراسان رضوی گفت: سهم کلانشهر مشهد از گردشگران سلامت ایران هم اکنون ۴۰ درصد است.

حسین نیکونام روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در حال حاضر مشهد بعد از تهران بیشترین گردشگر سلامت را در کشور دارد. وی ادامه داد: کلانشهر مشهد با ظرفیت‌های بالای گردشگری، مراکز درمانی و پذیرش توریست خارجی مورد استقبال و توجه فراوان گردشگران خارجی سلامت است.

رییس هیات مدیره انجمن حرفه‌ای گردشگری سلامت خراسان رضوی گفت: پارسال ۲۳ هزار بیمار گردشگر خارجی در مشهد خدمات درمانی جراحی و ۱۰۵ هزار نفر نیز خدمات سرپایی درمانی دریافت کردند. نیکونام افزود: سال گذشته گردشگران سلامت مشهد از ۵۶ ملیت بوده‌اند اما عمده آنها را اتباع کشورهای عراق و افغانستان تشکیل می دادند که هر کدام سهم بیش از ۴۰ درصدی از شمار گردشگران سلامت وارد شده به مشهد را داشته‌اند.

وی ادامه داد: سایر گردشگران سلامت مشهد از از کشورهای دیگر از جمله کشورهای عمان، کویت، عربستان، بحرین، امارات، آذربایجان و نیز کشورهای اروپایی هستند. کلانشهر مشهد به دلیل وجود بارگاه ملکوتی حضرت امام رضا (ع) و وجود پزشکان و کادر درمانی مجهز و هزینه‌های مناسب درمانی در حوزه گردشگری سلامت از ظرفیت مطلوبی برخوردار است و می‌تواند پیشتاز عرصه گردشگری سلامت کشور باشد. هم اکنون ۱۲ بیمارستان و سه مرکز جراحی محدود، مجوز پذیرش گردشگران سلامت در شهر مشهد را دارند و چهار بیمارستان و چهار مرکز جراحی محدود نیز مراحل نهایی اخذ مجوز مربوطه را می‌گذرانند.

گردشگری سلامت به گردشگری پزشکی، گردشگری درمان طبیعی و همچنین گردشگری صحت، تندرستی و پیشگیری تقسیم می‌شود. هم اکنون ایران از مقاصد بزرگ گردشگری سلامت در منطقه است و کشورهای همجوار مانند عراق، ترکمنستان، جمهوری آذربایجان، افغانستان و سایر کشورهای منطقه متقاضی استفاده از خدمات و امکانات گردشگری سلامت در ایران هستند.
بر اساس برآوردها سالانه افزون بر ۲۰۰ هزار گردشگر سلامت وارد ایران می‌شوند.
سالانه دو میلیون زائر و مسافر خارجی به مشهد سفر می‌کنند.