به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفت و گو ؛ برنامه ” ضرب سکه ” با موضوع همزیستی اقتصاد و سلامت با حضور مهندس محمد نیل فروشان شهشهانی، نائب رئیس انجمن صنایع شوینده، آرایشی و بهداشتی و دکتر حمیدرضا احمدی آشتیانی استاد دانشگاه، رئیس مرکز تحقیقات فرآورده های آرایشی و بهداشتی و کارآفرین روانه آنتن شد.

*** ضرب سکه: اقتصاد سلامت چیست و به چه موضوعی می پردازد؟
مهندس نیل فروشان: سازمان بهداشت جهانی تنها فقدان بیماری و معلولیت را سلامت نمی داند بلکه برخورداری از صحت جسمی و روحی را سلامت می داند. همچنین سلامت اجتماعی شامل مولفه هایی چون مسکن ، اشتغال و حقوق مدنی است.
در سال ۱۹۶۳ برای نخستین بار در یک مقاله ” اقتصاد سلامت ” به عنوان یک علم معرفی شد . در این متن ، اقتصاد سلامت به عنوان شاخه ای از علم اقتصاد تعریف شد که به مسائلی پیرامون کارایی اثربخشی ارزش ها و رفتارها در تولید و مصرف سلامت و مراقبت های بهداشتی می پردازد . بر اساس این تعریف اقتصاد و سلامت به هم مربوط می شوند که کلیه کشورهای جهان به آن بها می دهند و خوشبختانه در دانشگاه های کشور شاخه ای از این علم در حال تدریس است.

*** ضرب سکه : اقتصاد سلامت در ایران در چه مرحله ای است ؟
دکتر احمدی آشتیانی : اقتصاد سلامت به شکل اتوماتیک هم به اقتصاد نفوذ کرده است و هم خود دارای اقتصاد است . اگر شرایط امروز جامعه را در سطح بین الملل یا کشور متاثر از کرونا بررسی کنیم در می یابیم که سلامت تاثیر جدی بر تیتر اول تمام اخبار در حوزه اقتصاد گذاشته است . به خوبی مشاهده کردیم این موضوع چگونه بر قیمت ها تاثیر گذاشت بنابراین توجه به این نکته بسیار ضروری است که سلامت هم اقتصاد دارد و هم بر اقتصاد تاثیر گذار است .
اگر بخواهیم این مقوله را در کشوری چون ایران که یک کشور در حال توسعه است ارزیابی کنیم این اهمیت دوچندان می شود به این دلیل که در برخی از حوزه های سلامت اقتصاد را در سطح بسیار بالایی حتی تا توریسم اقتصاد سلامت ارتقا داده ایم و نه تنها در منطقه بلکه در جهان بسیار موفق بوده ایم . در این حوزه قیمت های ما به قدری ارزش افزوده خوبی داشته است که روند به سوی ایران است اما در برخی موارد مانند تجهیزات هنوز وارد کننده محسوب می شویم.

*** ضرب سکه : نیاز مردم به مواد ضدعفونی کننده در شرایطی که کمبود این مواد به شدت احساس می شد چگونه برطرف شد ؟
مهندس نیل فروشان : در اوایل اسفندماه بود که این مسئله به صورت جدی به صورت هشدار دهنده مورد توجه قرار گرفت . در آن زمان ، اداره کل صنایع آرایشی بهداشتی وزارت بهداشت ، به شرکت هایی که پیش از آن مجوز نداشتند مجوز یک روزه برای تولید محصولات بهداشتی صادر کرد . از طرف دیگر اداره کل دارو نیز اجازه داد این شرکت ها به منظور تولید مواد ضدعفونی از الکل استفاده کنند . این ترکیب موجه میان دو سازمان دولتی سبب شد تولید ضدعفونی کننده کل کشور را پوشش دهد .در حال حاضر در بیشتر کشورهای جهان هنوز ضدعفونی کننده به میزان کافی وجود ندارد اما در ایران با قیمت بسیار مناسب قابل دسترسی است .این به دلیل ایثاری است که صنایع ما داشتند .بسیاری از آنها عید را در کارخانه ها گذرانند و مشغول به کار بودند.

*** ضرب سکه : جایگاه ایران در گردشگری سلامت جهان چگونه است ؟

دکتر احمدی آشتیانی : کشور ما در حوزه توریسم سلامت یک موقعیت بسیار خاص حتی نسبت به کشورهای جهان اول دارد ؛ حتی اگر این کشورها خدمات خود را با قیمت یکسان با ما ارائه کنند. علت این است که ما در ایران شرکت هایی داریم که فرآورده های تولیدی شان صرفا توسط کشورهای متمول اسلامی پیش خرید می شود چون این کشورها اعتقاد دارند فرآیند تولید شرکت های ایرانی با مسائل فقهی حاکم بر جامعه شان منطبق است.
از سوی دیگر ما مالک بخشی از طب با عنوان ” طب ایرانی ” یا ” طب اسلامی ” هستیم که یک ویژگی منحصر به حساب می آید و هیچ یک از کشورهای پیشرفته به جز چین از این ویژگی برخوردار نیست. همچنین در برخی از فرآورده ها ، تجهیزات و خدمات حوزه سلامت ابداع کننده هستیم و حرف برای گفتن داریم.

*** ضرب سکه : آیا کاهش صادرات گیاهان دارویی می تواند منجربه جهش تولید در زمینه داروهای گیاهی شود؟
مهندس نیل فروشان : دارو حساسیت های خاص خود را دارد و با تولیدات دیگر متفاوت است . خوشبختانه وزارت صنعت و بهداشت با توجه به مسائل اقتصادی پیش آمده ، ورود کالاهایی که در ایران تولید می شد را محدود کردند که این موضوع می تواند منجر به جهش تولید شود اما داروهای گیاهی کمی متفاوت است.
گیاهان دارویی باید تبدیل به دارو شود که یک فرآورده است. برخی از صنایع تکنولوژی تولید این فرآورده دارند و بعضی ها ندارد . به نظر می رسد عدم صادرات گیاهان دارویی به نحوی صدمه زدن به جهش تولید محسوب می شود . به طورکلی درباره داروها و گیاهان دارویی باید با حساسیت سخن گفت چرا که همه گیاهان نمی توانند دارو شوند و همه داروها منشا گیاهی ندارند . اما در حالت کلی محدودیت واردات دارویی به جهش تولید کمک خواهد کرد .