باتوجه به شیوع ویروس کرونا محدودیت‌ها برای مدت نامعلوم به قوت خود باقی خواهد ماند. از این رو، خدمات مشاوره و پزشکی از راه دور به سرعت به رشد خود ادامه می‌دهند. برای آن دسته از بیمارانی که به دنبال خدمات کوچک و کم‌هزینه هستند، مشاوره‌ از راه دور، قطعا نقش بسیار مهمی را در تشخیص‌های قبل از سفر و مشاوره‌ بعد از سفر ایفا می‌کند. در بخش‌های باارزش‌تر سفرهای پزشکی که در آن تخصص حرف اول را در اینگونه سفرها می‌زند، کووید-۱۹ می‌تواند همه‌چیز را از این رو به آن‌ رو کند.

در بازار جهانی، ارزش سفرهای پزشکی چیزی مابین ۱۵ تا ۲۰ میلیارد دلار برآورد شده که بخش اعظم آن توسط بیمارانی فراهم می‌شود که به جای هزینه‌های کمتر به دنبال تبحر و تخصص هستند. برای نمونه بیمارستان‌های برتر آمریکا از خدمت‌رسانی تخصصی به آن دسته از بیماران بین‌المللی‌ که به دنبال صرفه‌جویی نیستند اما به دنبال خدمات بنیادی‌ای که می‌تواند زندگی آن‌ها را نجات و یا تغییر دهد، ۳میلیارد دلار سود می‌کنند.

کووید-۱۹ منجر به ورود و به کارگیری تکنولوژی در همه بخش‌های زندگی شده است. از درون خانه به کار می‌پردازیم،‌ از طریق تما‌س‌های ویدیویی با همکاران خود در ارتباطیم،‌ و به جای خرید از مغازه‌ مرکز شهر، از فروشگاه‌های آنلاین خرید می‌کنیم. در کنار این خدمات مشاوره‌‌های پزشکی هم به صفحه‌ کامپیوترها و گوشی‌های هوشمند آمده‌اند. در این خدمات مجموعه‌ای از راه‌های نو برای بررسی و معاینه‌ بیماران به‌کار گرفته شده‌اند تا به عنوان مکملِ تسهیل‌گر در فراهم‌سازی خدمات پزشکی از راه دور ایفای نقش کنند. پزشکی از راه‌دور به بخشی از مسیر اصلی پزشکی تبدیل شده است.

جراح در آمریکا، بیمار در انگلیس

مسافرت پزشکی متوقف شده‌است؛ اما نیاز فوری برای درمان تخصصی برخی بیماران به معنی آن است که پزشکی از راه ‌دور به‌عنوان راه‌حل مورد استفاده جلو آمده است. برای مثال ماه گذشته در انگلیس اتفاقی رخ داد که تاثیر بالقوه پزشکی از راه دور را روی مسافرت‌های پزشکی نشان می‌دهد.

فردی به نام مو تاجر مبتلا به سرطان بیضه بوده که تحت چهار دوره شیمی‌درمانی قرار گرفت. درنهایت بخش عظیمی از تومور وی از بین رفت. اما عکس‌برداری‌ها، غده‌ای جدید را متصل به شاهرگ وی نشان داد. او باید به‌سرعت تحت جراحی قرار می گرفت اما انجام این جراحی چندان ساده نبود.

جراح او در انگلیس، دکتر آرچی فرناندو،‌ قصد سفر به آمریکا را داشت تا از دکتر جیم پورتر، جراح یک مرکز درمانی در سیاتل مشاوره بگیرد. ولی انجام این پرواز به‌دلیل شیوع ویروس کرونا امکان‌پذیر نبود. در نتیجه فرناندو و پورتر از سیستم جراحی روباتیک داوینچی ۱۱ (Da Vinci XI) و شیوه‌ جراحی پروگزیمیت استفاده کردند.
خانم فرناندو در مصاحبه با روزنامه‌ ساندی تایمز گفت: «‌احساس می‌کردم وسط زمین تنیس هستم و مربی‌ام از کنار زمین به من می‌گوید چه کنم.»

تغییر اساسی در سفرهای پزشکی؟

با احتمال برجا ماندن محدودیت‌های سفر برای مدتی نامعلوم، خدمات مشاوره و پزشکی از راه‌‌ دور با سرعت به رشد خود ادامه خواهد داد. بنابراین، وضع عادی جدید سفرهای پزشکی چگونه خواهد بود؟ برای آن دسته از بیمارانی که به دنبال خدمات کوچک و کم‌هزینه هستند، مشاوره‌ از راه‌ دور، قطعا نقش بسیار مهمی را در تشخیصات پیش از سفر و مشاوره‌ بعد از سفر ایفا خواهد کرد. در بخش‌های با ارزش تر سفرهای پزشکی که در آن تخصص حرف اول را می‌زند، کووید-۱۹ می‌تواند همه‌چیز را از این رو به آن‌ رو کند.

گروه‌های بزرگ بیمارستانی به دنبال گسترش تأثیر برند‌های بین‌المللی خود از طریق توسعه امکانات در برخی از بخش‌های اصلی خود هستند. مانند کلینیک‌های فعال در بازارهای بین‌المللی (کلینیک کلیولند و کلینیک مایو در ابوظبی و کلینیک مورفیلدز در دبی.) اما این ساختمان‌ها و تجهیزات بیمارستانی نیستند که خدمت‌رسانی پزشکی می‌کنند، بلکه انسان‌ها هستند و در اینجا است که پزشکی از راه‌دور فاصله‌ها را کوتاه می‌کند. چرا که وقتی بهترین پزشکان می‌توانند از راه‌دور به کمک مراکز درمانی بیایند، دیگر لازم نیست آن‌ها به به سراسر سفر کنند.

آیا این برای بیماران بهتر است؟

آیا این شیوه راه‌حل بهتری برای بیماران است؟ بیماران نمی‌خواهند برای مراقبت‌های پزشکی سفر کنند.
آن‌ها ترجیح می‌دهند این مراقبت‌ها را در خانه خود، در کنار دوستان و خانواده و در محیطی که با آن آشنا هستند، دریافت کنند. اگر تخصص پزشکی می‌تواند از راه دور به کمک آن‌ها بیاید ‌و تنها بخش عملی نیازمند اجرا توسط پزشکان و ربات‌ها باشد، پس چرا بیماران سفر کنند؟

سفر پزشکی، بیمار را نزد دکتر می‌برد. پزشکی از راه‌دور اما، در حال آوردن خدمات پزشکی بین‌المللی از دفتر پزشکی و اتاق عمل یک کشور، به کشور و خانه‌ بیماران است.