اسلام آباد – ایرنا – معاون آموزشی وزارت بهداشت و درمان جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر استفاده از ظرفیت های چشمگیر ایران در حوزه توریسم درمانی و گسترش این همکاری ها با کشورهای منطقه، گفت: اقداماتی برای ساماندهی گردشگری سلامت میان ایران و پاکستان در دست اقدام است.

«باقر لاریجانی» روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در اسلام آباد گفت: خوشبختانه ایران در زمینه ارائه خدمات از ظرفیت خوبی برخوردار است، امروز هزار بیمارستان در کشور وجود دارد که حدود ۸۰ درصد آن وابسته به دانشگاه های علوم پزشکی است و در آن تقریبا تمام رشته های تخصصی و فوق تخصصی در کشور ارائه می شود.

وی اظهار داشت: ظرفیت هایی در کشورمان وجود دارد که از کشورهای منطقه برای استفاده از خدمات به ایران سفر کنند و خوشبختانه این بسترسازی انجام شده است البته ما قوانین داخلی کشور را نیز در نظر داریم مانند پیوند اعضا که می بایست از ایرانی به ایرانی و یا هر کشوری به آن کشور انجام شود زیرا هدف از آن جلوگیری از ترافیک ارگان است.

لاریجانی افزود: قانون بسیار خوبی در جمهوری اسلامی ایران تدوین شده است به این معنا که موارد پیوند دهنده و گیرنده باید متعلق به همان کشور باشند.

وی افزود: در حوزه وزارت بهداشت تلاش ها برای ساماندهی توریسم سلامت با کشورهای منطقه به ویژه همسایگان در دست انجام است و این ظرفیت در کشور وجود دارد که بتوانیم از این شرایط برای ترویج گردشگری سلامت استفاده کنیم.

معاون آموزشی وزارت بهداشت درخصوص گردشگری سلامت میان ایران و پاکستان نیز گفت: فرآیند درمان امراض چشم و عمل های جراحی مختلف میان دو کشور در حال انجام است اما این فرآیند نیاز به ساماندهی  دارد تا جلوی سوء استفاده برخی از افراد سودجو گرفته شود، نیروهای واسطه باید نیروهایی باشند که منزلت و مقام کشور و شرایط درمانی کشور را لحاظ کنند.

وی تاکید کرد: وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران برای ساماندهی طرح گردشگری اقداماتی را در آینده در دست دارد.

آمادگی پاکستان از سفر وزیر بهداشت ایران

باقر لاریجانی با یادآوری سفر مهرماه امسال دکتر «ظفر میرزا» دستیار ویژه نخست وزیر پاکستان در امور بهداشت به تهران و دیدار با دکتر نمکی در اجلاس منطقه ای بهداشت، گفت: طی نشست های اخیر با مقام های پاکستان در اسلام آباد، آنان از آمادگی خود برای استقبال از سفر وزیر بهداشت ایران در آینده نزدیک خبر دادند و تمایل کردند که این سفر انجام شود.

وی افزود: ایران براساس یک آمایشی بین المللی به دانشگاه های خود این مسئولیت را واگذار کرده است که آنان با کدام کشورها بیشتر همکاری کنند و بر همین اساس تمایل دولت و وزارت بهداشت پاکستان برای همکاری با دانشگاه های ایران بسیار وسیع است.

معاون وزیر بهداشت ایران ابراز امیدواری کرد که در زمینه هایی که مورد علاقه طرف پاکستانی مانند برنامه ادغام و آموزش پرستار است، برخی از نیروهای تخصصی دانشگاه های ایران به مراکز مشخصی در پاکستان متصل شود تا بتوان همکاری ها را پیش ببریم.

وی افزود: قرار شد یک برنامه کاری در ظرف هفته های های آینده نهایی شود که هدف اصلی آن پیشبرد همکاری های ایران و پاکستان در حوزه بهداشت و درمان است.

جمع بندی رایزنی ها با مقامات پاکستانی

باقر لاریجانی همچنین طی گفت وگو با سایر خبرنگاران حاضر گفت: ایران و پاکستان روابط خوبی در زمینه های مختلف از جمله در حوزه سلامت دارند، چند هفته پیش تعدادی از مقامات وزارت پاکستان به ایران سفر کردند، آنان شبکه بهداشت و ظرفیت های کشور در آموزش، پژوهش و ارائه خدمات را بررسی کردند و ابراز علاقه نشان دادند که این بحث ادامه پیدا کند و سفر فعلی نیز برای پیشبرد این رایزنی ها انجام شد.

وی افزود: هیات وزرات بهداشت در زمینه های مختلف با تیم وزارت بهداشت پاکستان و پژوهشکده های علوم پزشکی این کشور دیدار کرد، هدف ما از این بازدید طراحی چارچوپی در زمینه همکاری آموزش، پژوهش و ارائه خدمات است، امیدواریم در زمینه آموزش و رشته های مورد نیاز دو کشور سرمایه گذاری کرده تا همکاری مشترک بیش از پیش محکم شود.

معاون آموزشی وزارت بهداشت افزود: ایران در زمینه ارائه خدمات در بحث بیماری های مختلف از جمله بیماری غیرواگیر تجربه های مهمی دارد و ما یکی از کشورها سرآمد منطقه در برنامه ریزی راهبری برای مقابله با بیماری های غیرواگیر نیز هستیم.

وی گفت: پاکستان شرایط مختلف خود را دارد، میزان بیماری های غیرواگیر در این کشور نسبت به واگیر از لحاظ مرگ و میر کم تر است به این دلیل هنوز برخی از بیماری های واگیر وجود دارد، دولت پاکستان برنامه های وسیعی در این خصوص دارد و هیات ایرانی نیز در این زمینه نظرات و تجارب خود را مطرح کرد.

باقر لاریجانی اظهار داشت: ایران و پاکستان در زمینه دارو و تشکیلات پزشکی دارای امکانات و فعالیت های موثری هستند بنابراین ما می توانیم امکانات خود در زمینه تولید دارو و خدمات پزشکی را به اشتراک بگذاریم.

باقر لاریجانی و اعضای هیات همراه طی روزهای پنجشنبه  و جمعه گذشته در شهر اسلام آباد با دکتر «ظفر میرزا» دستیار ویژه نخست وزیر پاکستان در امور بهداشت و سلامت، خانم دکتر ثانیه نیشتر دستیار ویژه نخست وزیر در امور رفاه اجتماعی و شیخ رشید وزیر راه آهن پاکستان دیدار و سپس از دو بیمارستان «پیمز و شفا» در پایتخت این کشور بازدید کردند.

هیات وزارت بهداشت ایران پیش از اسلام آباد طی سفر به «کراچی» در جنوب پاکستان با روسای دانشگاه های برتر پزشکی و دانشکده های داروسازی نیز دیدار و گفت وگو کرد.