مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه گفت: چهار پروژه گردشگری سلامت برای استان درنظر گرفته شده است که یکی از این پروژه‌ها، بیش از 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

امید قادری اظهار کرد: یکی از این مراکز گردشگری سلامت شهر کرمانشاه، در شرایط کنونی بیش از 90 درصد پیشرفت فیزیکی و یکی دیگر، با بیش از 60 درصد پیشرفت فیزیکی در دست احداث بوده و دو مرکز دیگر نیز در مرحله انعقاد تفاهم‌نامه و شروع عملیات اجرایی است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمانشاه افزود: تکمیل ظرفیت و تجهیز پروژه گردشگری سلامت شهر کرمانشاه، ضروری است و نیاز به حمایت همه مسئولان دارد.

قادری خاطرنشان کرد: گردشگری سلامت؛ یکی از مهم‌ترین بخش‌های صنعت گردشگری است و توسعه زیرساخت‌های این حوزه و همچنین تبلیغ و معرفی ظرفیت‌های کرمانشاه، می‌تواند به تحرک در کسب‌وکارهای عرصه سلامت و گردشگری منجر شود.

وی افزود: گردشگری سلامت به‌عنوان یکی از بخش‌های روبه‌رشد حوزه گردشگری، با توجه به شاخص‌های مهمی از جمله اشتغال، کارآفرینی، رشد اقتصادی، بهبود فضای کسب، کاهش وابستگی بودجه دولت به نفت و جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی، می‌تواند از زیربناهای مهم تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه گفت: استان کرمانشاه به‌دلیل داشتن پزشکان حاذق، بیمارستان‌های روزآمد و جدید و امکانات آب‌ گرم و معدنی، زمینه‌های لازم را برای گردشگری درمانی به‌وجود آورده است و باید بیشتر به این موضوع ورود کرده و جذب گردشگر درمانی، بازاریابی و تبلیغات در زمینه جذب آن‌ها به‌عمل آید.

وی با اشاره به اینکه کرمانشاه به‌دلیل همسایه بودن با کشور عراق و دو اقلیم کردی و عربی بهترین ظرفیت‌ها را برای توسعه توریسم سلامت دارد، عنوان کرد: هنوز در توسعه زیرساخت‌ها این بخش و همچنین معرفی و تبلیغ آن نتوانستیم آن‌طور که باید کاری انجام دهیم و از این ظرفیت‌های استان به‌خوبی بهره ببریم.

قادری افزود: گردشگری سلامت نوعی سفر افراد برای استفاده از خدمات درمانی یک شهر یا استان دیگر است که با ورود هر نفر برای ما و برخی دیگر از شغل‌ها درآمد به‌وجود می‌آید، چراکه افراد برای اقامت خود به یک هتل و رستوران نیاز دارد.

وی با اشاره به پروژه‌های مرکز گردشگری سلامت شهر کرمانشاه در غرب کشور گفت: با تکمیل و بهره‌برداری از تعدادی از پروژه‌های در دست بررسی در زمینه گردشگری سلامت، به‌زودی کرمانشاه به قطب این نوع گردشگری در غرب کشور تبدیل خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی, صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه بیان کرد: با توجه به هم‌مرز بودن استان کرمانشاه با کشور عراق، سالانه بیماران متعددی از بخش عربی و کردستان عراق برای درمان از طریق مرز‌های استان وارد می‌شوند و تاکنون بیماران عراقی زیادی در بیمارستان‌های کرمانشاه تحت معالجه و درمان قرار گرفته‌اند.

وی با بیان اینکه موضوع توریسم‌درمانی و توسعه گردشگری سلامت، از جمله برنامه‌های محوری میراث فرهنگی است، عنوان کرد: استان کرمانشاه با توجه به پایانه مرزی فوق‌العاده، فرودگاه مناسب و از همه مهم‌تر زیرساخت‌های درمانی بسیار خوب که در غرب کشور زبانزد است، این قابلیت را دارد که به مرکز گردشگری سلامت غرب کشور تبدیل شود.

مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمانشاه با بیان اینکه اهمیت این پروژه به لحاظ ارزآوری، ایجاد اشتغال و تمرکززدایی بسیار مهم است، گفت: امیدواریم برای اختصاص تسهیلات لازم به این پروژه، همراهی و همکاری لازم در سطح استان و کشور صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه صنعت گردشگری در اقتصاد امروز دنیا، جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص داده است، بیان کرد: باید استان کرمانشاه که دارای آثار تاریخی جهانی و جاذبه‌های گردشگری فراوان است، جایگاه واقعی خود را در این بخش پیدا کند.

قادری با اشاره به اینکه کریدور گردشگری روستای شالان در حال ساخت است، گفت: بیشترین سرمایه‌گذاری در سال گذشته در رابطه با مبحث بوم‌گردی بود که در سال 97، در کل استان 6 پرونده بوم‌گردی پروانه بهره‌داری داشتند و اکنون در عرض یک سال، 42 پرونده بوم‌گردی، پروانه بهره‌برداری دارند‌.

وی با اشاره به اینکه اگر در شرایط کرونا نبودیم، اکنون بیش از 100 پرونده بوم‌گردی پروانه بهره‌برداری داشتند و باید تا سال 1400 به این تعداد برسیم، عنوان کرد: در دوران کرونا تقاضاهای سرمایه‌گذاری در حوزه گردشکری کاهش یافته و در سه ماهه نخست سال 99 نسبت به سه ماهه نخست سال 98، 20 درصد حجم سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری کاهش داشته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمانشاه با اشاره به اینکه اولویت بعدی ما بعد از گردشگری روستایی، به گردشگری تفریحی و گردشگری آبی باز می‌گردد که امیدواریم تا پایان سال به هدف خود در این رابطه دست یابیم، عنوان کرد: یکی دیگر از این پروژه‌ها، سامان‌دهی فاز نخست طاق‌گرا است و به‌دنبال این هستیم که جشنواره بیستون به‌صورت مجازی برگزار شود و در شهریورماه، بازارچه‌های فصلی را به‌صورت دوره‌ای برگزار خواهیم کرد.