نتایج یک مطالعه توسط یک موسسه تحقیقاتی حاکی از این است که بازار جهانی گردشگری سلامت از سال 2018 تا 2026 رشد 13 درصدی درامد را شاهد خواهد بود و تا سال 2026 به ارزشی برابر با 162 میلیارد دلار بالغ خواهد شد.

گردشگری سلامت با توجه به نقشی که در افزایش مستقیم درامدهای ارزی خارجی ایفا می کند در رشد و توسعه اقتصاد هر کشوری می تواند اثرگذار و راهگشا باشد. به علاوه، گردشگری سلامت موجب افزایش نرخ اشتغال و ایجاد فرضت های تجاری برای جوامع نیز می گردد. رشد کسب و کارهای مرتبط نظیر صنایع دارویی، تجهیزات پزشکی و گردشگری به طور کل نیز از دیگر اثرات توسعه این بخش محسوب می گردد. از اینرو دولت ها بیش از پیش توسعه گردشگری سلامت را در دستور کار خود قرار داده اند.

کشورهای در حال توسعه نیز تلاش دارند از این فرضت بهره برده و با نوسازی و گسترش تجهیزات پزشکی و امکانات درمانی خود درصدد جذب گردشگران خارجی برآیند تا به این وسیله زیرساخت های خود در حوزه سلامت را رشد داده و از منابع سرشار آن بهره مند شوند. از اینرو، اکنون ارائه دهندگان خدمات درمانی به ارائه بسته های تکمیلی گردشگری سلامت اقدام کرده اند که مواردی نظیر محل اقامت و پوشش بیمه را نیز در بر می گیرد و نتیجه آن ارائه خدمات درمانی بهتر، استفاده از فناوری های روز دنیا، داروهای جدید، تجهیزات پزشکی مدرن، مهمان پذیری بهتر و مراقبت های فردی ویژه بوده است.

عامل اصلی در تشویق گردشگران به استفاده از خدمات درمانی در سایر کشورها این است که برخی از اقدامات درمانی و به ویژه جراحی های زیبایی که در کشورهای مبدا مشمول پوشش بیمه نبوده و با هزینه های گزاف انجام می شوند در کشورهای مقصد گردشگری با هزینه های به مراتب پایین تر در دسترس می باشند. از اینرو بیماران قادر هستند با صرف 30 تا 80 درصد هزینه کمتر، از خدمات درمانی مشابه در کشورهای دیگر استفاده کرده و ضمن آن از فعالیت های تفریحی و گردشگری نیز بهره ببرند.

مطابق تحقیق صورت گرفته توسط موسسه Maximize Market Research، خدمات درمانی که بیشترین سهم را از بازار گردشگری سلامت دارا می باشند عبارتند از جراحی های زیبایی، دندانپزشکی، کاردیولوژی، ارتوپدی، عصب شناسی و درمان سرطان. همچنین مناطق جغرافیایی که بیشترین سهم را در این میان در اختیار خواهند داشت عبارتند از آمریکای شمالی، اروپا، چین، آسیای جنوب شرقی، ژاپن و هند.