مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان گفت: استان با برخورداری از مراکز درمانی متعدد، از مهمترین قطب‌های گردشگری سلامت غرب کشور است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان،  علی مالمیر مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همدان با بیان گزارشی از وضعیت صنعت گردشگری در استان، از توجه جدی به گردشگری سلامت خبر داد و گفت: استان همدان با برخورداری از مراکز درمانی متعدد، یکی از مهمترین قطب‌های گردشگری سلامت غرب کشور به شمار می‌رود.

او گفت: تاکنون برای ۶ شرکت خدمات مسافرتی گواهینامه حرفه‌ای گردشگری سلامت صادر شده و با توجه به ظرفیت‌های موجود، استان همدان می‌تواند یکی از قطب‌های پزشکی و گردشگری سلامت کشور باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همدان تصریح کرد:با سرمایه‌گذاری و ایجاد تاسیسات گردشگری جدید، فعالیت و عملکرد مراکز اقامتی، اقدامات حمایتی از تاسیسات گردشگری در شرایط کرونا، برگزاری رویداد‌های فرهنگی و گردشگری، صدور مجوز گردشگری سلامت و برنامه‌ریزی برای توسعه منطقه‌ای و تنوع بخشی به محصولات گردشگری به حوزه گردشگری توجه ویژه‌ای شده است.

او افزود: در یک سال گذشته دو مجتمع گردشگری کشاورزی با ۵۵۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری و اشتغال‌زایی برای ۱۱ نفر و یک مهمان‌پذیر و دو اقامتگاه بوم‌گردی با ۱۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان سرمایه‌گذاری و ایجاد شغل برای ۱۷ نفر به بهره‌برداری رسیده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همدان بیان کرد: چهار سفره‌خانه سنتی هم با ۲۱ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شروع به فعالیت کرده که برای ۴۶ نفر شغل ایجاد کرده است.

مالمیر اعلام کرد: در یک سال گذشته بیش از ۵۰ هزار گردشگر داخلی و ۱۹۹۰ گردشگر خارجی در استان همدان اقامت کرده‌اند.

او با اشاره به برنامه‌های حمایتی برای آسیب دیدگان از کرونا هم گفت: امهال مالیات‌های سررسید شده تاسیسات گردشگری در دو مرحله تا شهریور ۱۴۰۰، امهال قبوض مصرفی آب و برق و گاز تاسیساتی در دو مرحله، اعمال حق بیمه سهم کارفرما، پرداخت کمک‌های فنی و اعتباری بلاعوض به راهنمایان گردشگری و اقامتگاه‌های بوم‌گردی و پرداخت تسهیلات ارزان قیمت به کسب و کار‌های گردشگری دارای مجوز از مهمترین این اقدامات است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همدان، اعلام کرد: در یک سال گذشته ۱۷۳ پرونده با رقم ۲۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از طرف فعالان بخش گردشگری برای دریافت تسهیلات ۱۲ درصدی به بانک معرفی شده که تاکنون ۱۶ میلیارد تومان آن پرداخت شده است.

مالمیر، با اشاره به برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای دوران پس از کرونا هم مطرح کرد: در گام نخست برای آغاز بازاریابی بین المللی به صورت منسجم و پررنگ در اکسپوی دبی شرکت کرده‌ایم.

او افزود: در گام دوم برگزاری فم‌تور داخلی با حضور تورگردانان، فعالان رسانه‌ای و راهنمایان گردشگری منتخب، استفاده از توان منطقه‌ای با برگزاری رویداد بین‌المللی مشترک در یکی از کشور‌های هدف، برگزاری دوازدهمین جشنواره زمستانی همدان، برگزاری نخستین نمایشگاه بین‌المللی مسیر تاریخ و تمدن مشترک بین استان‌های همدان، کرمانشاه و کردستان و شرکت در نمایشگاه آتی بین‌المللی گردشگری تهران پیش بینی شده است.