اجرای بیمه سلامت اجباری از سال نو میلادی در قزاقستان باعث رشد گردشگری پزشکی این کشور خواهد شد.

این کشور با اجرای این بیمه اجباری درواقع به دنبال تحقق دو هدف اصلی کاهش هزینه‌های درمانی برای اعزام کمتر بیماران به خارج از قزاقستان و جذب حداکثری گردشگران پزشکی به داخل مرزهای کشور از سایر نقاط جهان است.

به گفته مقامات وزارت بهداشت این کشور، الگوی بیمه‌ای که قزاقستان برای این منظور انتخاب کرده دقیقا براساس سبک زندگی و قدرت اقتصادی مردم طراحی شده و ارائه خدمات پزشکی برای همه را مدنظر دارد.

کارشناسان در این زمینه می‌گویند: «برنامه ارائه شده از سوی دولت قزاقستان درواقع دارای سه لایه مختلف است که با تکمیل همه این بخش‌ها اصولا هزینه‌های بیماران از ۴۲ درصد کل به ۳۰ درصد کاهش خواهد یافت.»

برآوردهای انجام شده از کل هزینه‌های درمانی قزاقستان طی سال ۲۰۱۷ میلادی رقمی معادل ۷/۴ میلیارد دلار بوده که ۴۲ درصد آن را بیماران و باقی را سازمان‌های بیمه‌گر پرداخت کرده‌اند.

نکته جالب توجه این است که شیوه‌ قدیمی بیمه‌ای قزاقستان، هزینه‌های دولتی را هم افزایش می‌داد به صورتی که از ابتدای سال ۲۰۰۹ میلادی تا سال ۲۰۱۴ میلادی هزینه‌های پرداختی دولت برای تامین نیازهای درمانی مردم از ۱٫۹ برابر به ۲٫۱ برابر افزایش یافته است.

اخیرا آماری در قزاقستان منتشر شده است که براساس آن در سال ۲۰۱۷ میلادی ۳۰هزار قزاق برای دریافت خدمات درمانی به خارج از قزاقستان سفر کرده‌اند که این بیانگر خروج سرمایه بسیاری از این کشور است. اکنون دولت قزاقستان با اجرای سیاست‌های جدید که اتخاذ کرده است، قصد دارد که این عدد را کاهش دهد.

در این طرح دولت برای برخی از بخش‌های جامعه مانند بازنشستگان، کودکان، زنان خانه‌دار، از کارافتادگان و بیکاران و همچنین مادرانی که از کودک معلول نگهداری می‌کنند یارانه درنظر گرفته است.

کارشناسان گردشگری پزشکی در این زمینه معتقدند اگرچه در ظاهر این تغییرات صرفا در بخش ارائه خدمات داخلی برای قزاقستان تغییراتی را به ارمغان خواهد آورد اما نباید فراموش کنیم که کلینیک‌ها و بیمارستان‌های خصوصی در این زمینه رقابت گسترده‌ای را برای تامین هزینه‌ها تجربه می‌کنند که تنها راه آن جذب حداکثری بیماران خارجی است.

این روند با ایجاد رقابت میان کلینیک‌ها می‌تواند زمینه بازاریابی و سرمایه‌گذاری قابل توجه‌ای را بین کلینیک‌ها در بازارهای هدف ایجاد کند که درنهایت منافع اقتصادی مناسبی را به قزاقستان هدیه خواهد داد.

کارشناسان معتقدند بازارهای هدف قزاقستان برای جذب گردشگران پزشکی در واقع کشورهای اطراف بوده و در حال حاضر به بازارهای دوردست فکر نمی‌کند.

آمارها نشان می‌دهند در شرایط فعلی هم نیز قزاقستان در سال ۲۰۱۸ میلادی نزدیک به ۲۰۰۰ توریست درمانی از کشورهای اطراف به‌خصوص روسیه جذب کرده که عمده خدمات مورد نیاز آن‌ها دندانپزشکی، IVF و جراحی قلب بوده است.