تخت های خالی بیمارستانی و تقویت گردشگری سلامت از جمله موضوعات مورد توجه معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت است. سالانه حدود ۶۰۰ هزار گردشگر سلامت در کشور داریم، و باید به ظرفیت ۳۰ درصدی تخت‌های خالی بیمارستانی برای افزایش گردشگری سلامت توجه کنیم.

به گزارش سلامت نامه، دکتر سید کامل تقوی در نخستین نشست مشترک روسای بیمارستان‌های دارای مجوز گردشگری سلامت و مدیران عامل شرکت‌های تسهیلگر دارای مجوز از وزارت بهداشت اظهار کرد: هر اقتصادی به‌ویژه اقتصاد سلامت اگر بخواهد توسعه پیدا کند، باید به دنبال پایداری، کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری باشد . در کشور ما که مبتنی بر ارزش‌های ملی، انقلابی و دینی است، مواردی مانند عدالت اجتماعی به ویژه کاهش هزینه‌های سلامت برای مردم بسیار مهم است.

وی افزود: بر اساس آمارهای مختلف ابتدای دهه 90 پرداختی از جیب مردم در حوزه سلامت حدود 53 درصد بود اما در حال حاضر این شاخص به حدود 36 درصد رسیده که البته هنوز هم زیاد است اما جهت‌گیری مثبت است. به علت تحریم‌های ناجوانمردانه آمریکا، درآمدهای ارزی کشور در سال‌های گذشته کاهش و از 120 میلیارد دلار در ابتدای دهه 90 به حدود 58 میلیارد دلار در سال گذشته کاهش یافته است و یکی از راه حل‌های جدی در این زمینه توسعه و تقویت گردشگری سلامت است.

معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی وزارت بهداشت تصریح کرد: توسعه و تقویت گردشگری سلامت علاوه بر تقویت درآمدهای ارزی کشور، به توسعه اشتغال و بهبود وضعیت بیمارستان‌های کشور منجر می‌شود و گردشگری سلامت، یک صنعت بین رشته‌ای است که نیاز به هماهنگی درون‌بخشی و برون‌بخشی دارد.

وی ادامه داد: در بخش دولتی باید هماهنگی بالایی بین وزارت بهداشت، امور خارجه، گردشگری، صنعت، اتاق بازرگانی و بانک مرکزی شکل گیرد. البته باید به تقویت سرمایه اجتماعی در درون کشور و اعتماد گردشگران سلامت به نظام سلامت ایران توجه کنیم.

توجه به زنجیره کامل خدمات در گردشگری سلامت

تقوی نژاد با بیان اینکه در گردشگری سلامت باید به زنجیره کامل خدمات و نه فقط خدمات حوزه سلامت توجه داشته باشیم، تصریح کرد: گردشگر سلامت در بخش‌های فرهنگی، اقتصادی و سلامت تاثیر می‌پذیرد و اثرگذار است. اما در کشور متاسفانه با ضعف اطلاعات در حوزه گردشگری سلامت روبرو هستیم و باید در این زمینه، داده‌های به‌روز تهیه شود و مورد پایش مستمر قرار گیرد و ابعاد آن در مقایسه با کشورهای رقیب بررسی شود.

وی با اشاره به اینکه برآوردها نشان می‌دهد که در کشور حدود 600 هزار گردشگر سلامت در طول سال داریم، خاطرنشان کرد: اگر به این آمار اکتفا کنیم، فاصله بسیار زیادی با کشورهای رقیب خودمان مانند هند داریم. در قاره آسیا کشوری مانند تایلند سالانه پذیرای بیش از دو میلیون گردشگر سلامت است.

تقوی‌نژاد افزود: در اروپا، حدود 60 میلیون سفر برای گردشگری سلامت در طول سال انجام می‌شود که بعضی از برآوردها نشان می‌دهد که بیش از 5 میلیون نفر از گردشگران سلامت در اروپا، از خارج از اتحادیه اروپا به این کشورها وارد می‌شوند و درآمد کشورهای اروپایی از محل گردشگری سلامت در سال گذشته حدود 47 میلیارد یورو برآورد شده است.

وی خاطرنشان کرد: در کشور باید به عواملی مانند دسترسی به درآمد با کیفیت بالاتر، کاهش هزینه‌ها و کاهش زمان انتظار به عنوان عوامل اساسی در برنامه ریزی‌ها برای تقویت گردشگری سلامت توجه کنیم. به عنوان نمونه ترکیه که یکی از رقبای ما در گردشگری سلامت است، برنامه‌ریزی‌های دقیق و بلند مدتی در این زمینه انجام داده در حالی ‌که این گردشگران می‌توانند در ایران جذب شوند.

معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی وزارت بهداشت، با بیان اینکه تعداد بیمارستان‌های کشور از 828 بیمارستان در سال 90 به بیش از 1000 بیمارستان در سال گذشته رسیده است، ادامه داد: ظرفیت 108 هزار تخت بیمارستانی به بیش از 141 هزار تخت افزایش یافته و نسبت تخت به ازای هر هزار نفر از 1.4 به 1.7 رسیده است اما در کنار افزایش تعداد بیمارستان‌ها و تخت‌های بیمارستانی باید به ضریب اشغال تخت‌های بیمارستانی نیز توجه کنیم.

افزایش ظرفیت تخت های خالی بیمارستانی

تقوی‌نژاد با بیان اینکه در حال حاضر ضریب اشغال تخت‌های بیمارستانی در کشور کمتر از 70 درصد است، اظهارکرد: باید به ظرفیت 30 درصدی تخت‌ های خالی بیمارستانی در بخش دولتی و به‌ویژه بخش خصوصی توجه کنیم و با برنامه‌ریزی مناسب، این ظرفیت بدون ایجاد خلل در ارائه خدمات به مردم کشور در اختیار بخش گردشگری سلامت قرار گیرد.

وی در ادامه گفت: یکی از مهمترین مسائل حوزه سلامت، هماهنگی درون بخشی و برون بخشی است و همه می‌دانیم در این زمینه در سال‌های گذشته مشکلاتی وجود داشته است. در سال جاری خوشبختانه تفاهمنامه‌ای بین وزارت بهداشت و میراث فرهنگی امضا شد و باید تلاش کنیم که به‌صورت مداوم این تفاهمنامه پایش شود و بندهای همکاری را پیگیری کنیم.

معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه نظام قیمت‌گذاری در گردشگری سلامت مهم است، تصریح کرد: در این زمینه باید به شفافیت در قیمت‌گذاری، تعرفه‌ها و پرداخت‌های گردشگران سلامت برسیم و باید ببینیم که در ارائه خدمات گردشگری سلامت، هر یک از بخش‌ها چه میزان منتفع می‌شوند و نقش و سهم ذی‌نفعان و بازیگران این عرصه باید مشخص شود.

تقوی نژاد با اشاره به تجارب موفق کشورهای مختلف در زمینه گردشگری سلامت، یادآور شد: باید از تجارب موفق کشورهایی مانند پاناما، هند، تایلند و ترکیه استفاده کنیم و طبیعی است که آثار خیر گردشگری سلامت، علاوه بر حوزه اقتصادی می‌تواند از محل سرریز منافعی که برای کشور حاصل می شود، به نفع بیماران ایرانی باشد.

وی در پیشنهادی بیان کرد که کمیته‌ای با محوریت معاونت درمان وزارت بهداشت و با مشارکت تمام ذی‌نفعان بخش دولتی و خصوصی به ویژه نظام بانکی و بانک مرکزی و بانک‌های عامل، سازمان نظام پزشکی و انجمن های علمی در این زمینه تشکیل شود.