نخستین کارگاه نقش دهکده‌های سلامت در توسعه گردشگری، به همت دانشگاه علوم پزشکی مجازی و شرکت نیلماک، با محوریت گردشگری سلامت روز دوشنبه نهم اردیبهشت در محل این دانشگاه برگزار شد.

در این کارگاه فعالان صنعت گردشگری سلامت، تولیدکنندگان گیاهان دارویی، شرکت‌های توسعه گردشگری سلامت، طراحان دهکده‌های سلامت، صاحب‌نظران و کارشناسان بین‌المللی به تبادل تجربیات خود پرداختند.

نخستین کارگاه نقش دهکده‌های سلامت در توسعه گردشگری در سه بخش برگزار شد. دکتر شهریار اسلامی‌تبار، مدیرکل دفتر بازرسی، پاسخگویی به شکایات و امور حقوقی سازمان غذا و دارو دبیر این کارگاه در سخنان خود با بیان ظرفیت‌های آب‌وهوایی، گیاهی و دانش پزشکی ایران، کشورمان را دارای بسترهای طبیعی مناسب برای احداث و توسعه دهکده‌های سلامت دانست و بیان کرد: دهکده سلامت امکانی نوین برای ارائه خدمات چندگانه پزشکی شامل تندرستی، درمان و بازتوانی در حوزه سلامت است.

وی همچنین با بررسی مشکلات حقوقی پرونده‌های گرشگری سلامت گفت: گردشگری سلامت کشور در بخش حقوقی نیازمند بازنگری است. بخش نخست کارگاه به تمرکز و تاکید کارشناسان طب سنتی بر ظرفیت‌های طبیعی کشور در تولید و صادرات داروهای گیاهی و گیاهان دارویی گذشت. در این بخش اکبر اکبرزاده متخصص طب سنتی و اسلامی و مدرس انستیتو پاستور ایران، محمدی، کارشناس طب سنتی، به مزیت ویژه ایران در طب سنتی ایرانی و طب اسلامی پرداختند. اکبرزاده درباره اهمیت استفاده از طب سنتی در دهکده‌های سلامت بیان کرد: ضرورت دارد که امروز در روش‌های درمانی تجدید نظر کنیم، میزان مصرف دارو را کم کنیم و به طب سنتی و طب اسلامی بهای بیشتری بدهیم.

محمدی، کارشناس طب سنتی در سخنان خود با تاکید بر ضرورت اصلاح باورهای عمومی درباره گیاهان دارویی بیان کرد: بر خلاف آنچه که در تبلیغات گفته می‌شود و بیشتر مردم به آن باور دارند، گیاهان دارویی بی‌ضرر نیستند و باید درست و با تشخیص پزشک مصرف شوند زیرا می‌توانند به بیمار آسیب برسانند. محمدی با تکیه بر ظرفیت درمانی بالای طب سنتی گفت: طب سنتی قادر است بیماری‌هایی چون سرطان را درمان کند. زیرا سرطان تجمع سودا در بدن است و به آسانی می‌توان آن را درمان کرد.

بخش دوم کارگاه با تمرکز بیشتر بر روی گردشگری سلامت دنبال شد. علی اصحابی، معاون ساماندهی و توانمندسازی صندوق کارآفرینی امید از طرح‌های حمایتی این صندوق برای توسعه گردشگری روستایی و دهکده‌های سلامت خبر داد و گفت: این صندوق برای توسعه گردشگری و به‌ویژه دهکده‌های سلامت تسهیلات ویژه و مناسب برای کارآفرینان این حوزه درنظر گرفته است. رامین پورباقر، فعال اقتصادی ایرانی مقیم فرانسه درباره تجربه دهکده‌های سلامت اروپا گفت: در اروپا تمرکز درمانی دهکده‌های سلامت بر روان‌درمانی، امور سالمندان، آسیب دیدگان مشاغل سخت و زیان‌آور و از کار افتادگان است و این دهکده‌ها در طبیعت خوش آب‌وهوا ساخته می‌شوند. روبرت هبل از مدیران شرکت زیمنس آلمان و پژوهشگر طب سنتی در اروپا نیز با اشاره به تمایل مردم اروپا به درمان‌های سنتی بیان کرد: در آلمان ۱۴ هزار متخصص طب سنتی فعال هستند و در زمانی که فرزندان من بیمار می‌شوند، آنان را با روش‌های طب سنتی درمان می‌کنم. او اظهار کرد از نظر ما ابن سینا پدر طب سنتی در جهان است و در تاریخ اروپا نیز دانشمندان برجسته‌ای در این زمینه کار کردند.

کارگاه علمی نقش دهکده سلامت در گردشگری سلامتبهمن اکبری، رایزن فرهنگی سابق ایران در عمان درباره ارزش پزشکان ایرانی در میان مردم عمان اظهار کرد: از ۵۰ سال پیش برند پزشکی ایران در همان ساخته شده است و مردم این کشور دید بسیار مثبتی به ایران و سیستم درمانی در ایران دارند. آنان به‌ویژه برای درمان بیماری‌های چشم به ایران سفر می‌کنند ولی ما هنوز در تسلط به زبان عربی و برقراری ارتباط با آنان مشکل داریم. اکبری، مشترکات دینی و اعتقادی دو کشور را در جذب گردشگر درمانی موثر دانست و ادامه داد: یکی از انگیزه‌های انتخاب ایران به عنوان مقصد درمانی برای بیماران عمانی، مسلمان بودن پزشکان ایرانی است.

وی درباره فعالیت‌های عمان برای جذب گردشگر تندرستی نیز گفت: سیاست کشور عمان این است که شیلات و گردشگری را جایگزین نفت کند و با توجه به آب‌وهوای گرم، توانسته است گردشگرانی را جذب کرده و خدمات تندرستی ارائه دهد.

محمدعلی رضایی رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان گیاهان دارویی و غذایی ایران سخنران دیگر این کارگاه بود که ضمن انتقاد از بی‌مهری به ظرفیت‌های طبیعی کشور گفت: ما امکان تولید و صادرات انواع محصولات گیاهی را داریم و برای جذب گردشگران طبیعی کافی است روی چهار محصول تاپ ایران یعنی زعفران، پسته، خاویار و گل‌محمدی سرمایه‌گذاری کنیم. امیر اصلان‌زاده مدرس و پژوهشگر گردشگری و عضو هیات مدیره هتل‌های نووتل با بیان تجربیات مالزی در توسعه گردشگری و احداث دهکده‌های سلامت، بیان کرد: اکنون مالزی در تلاش است که خود را به عنوان یک مقصد ارزان برای گردشگری سلامت معرفی کند و این به معنی وجود یک رقیب جدی برای ایران است. وی درباره خدمات درمانی این کشور نیز گفت: مالزی سرمایه‌گذاری زیادی انجام داده است تا مرکزی برای خدمات تندرستی مانند اسپا، ماساژ و درمان‌های مکمل باشد.