تهران – ایرنا – وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در نخستین سفر خود بعد از تصویب وزارتخانه شدن سازمان میراث فرهنگی، اواسط هفته گذشته به دعوت وزیرگردشگری عمان عازم این کشور شد، از بررسی لغو روادید سفر ایرانیان به عمان تا توسعه گردشگری و همکاری های دو جانبه به عنوان دستاورد مهم این سفر می توان نام برد.

علی اصغر مونسان که اواسط هفته گذشته در راس یک هیاتی ۶۰ نفره از بخش خصوصی و به منظور توسعه صنعت گردشگری به عمان سفر کرده بود در این سفر چهار روزه ضمن بازدید از آثار تاریخی عمان با وزرای گردشگری، بهداشت و امور خارجه این کشور نیز پیرامون مسائل مختلف فیمابین دیدار و گفت‌وگو کردند.

گسترش همکاری‌های دوجانبه با محوریت گردشگری سلامت و صنایع‌دستی از اهم اهداف مونسان در این سفر بود.

عضو کابینه دولت دوازدهم در نخستین روز سفر به عمان از موزه ملی عمان، کاخ سلطنتی العلم،  گالری اپرا و نمایشگاه نقاشی مینیاتور فاطمه ملکی هنرمند ایرانی دیدن کرد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشورمان در حاشیه بازدید از خانه اپرای سلطنتی عمان در دفتر یادبود آن نوشت: بازدید از اپرای هاوس رویال مسقط دلچسب و زیبا بود، بنای فرهنگی زیبا که با هنر مردمان خوب و هنردوست عمان تزئیین شده است. برای مردم خوب و بافرهنگ و صلح‌دوست عمان آرزوی بهترین‌ها را دارم.

وی ابراز امیدوار کرد تا با رهبری خوب سلطان قابوس مسیر ترقی و پیشرفت این مردمان با عنایت خداوند متعال روزبه‌روز بهتر طی شود.

ایران تجارب مرمت بناهای تاریخی اش در اختیار عمان قرار می دهد

مونسان در دیدار با احمد بن ناصر المحرزی وزیر گردشگری عمان چه گفت

مونسان در این دیدار با اشاره به سابقه و توانمندی های ایران در مرمت بناها و تهیه و تنظیم پرونده ثبت جهانی آثار تاریخی گفت: ایران آمادگی دارد این تجارب را در اختیار عمان قرار دهد؛ همچنین ایران می تواند تجاربش را در حوزه واگذاری مرمت بناهای تاریخی غیر سطح یک به بخش خصوصی در اختیار عمان قرار دهد.

مونسان اظهار کرد: می توانیم با کشور عمان تورهای ترکیبی برگزار کنیم؛ گردشگری که به عمان سفر می کند در ادامه از ایران هم بازدید کند و برعکس گردشگران دریایی کشور شما می‌توانند از طریق کشتی‌های کروز به ایران سفر کنند؛ شهر بندرعباس آماده پهلوگیری این کشتی‌ها خواهد بود.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تأکید کرد: با توجه به شرایط خوب و ارزان بودن هزینه درمان در بیمارستان‌های ایران امیدواریم بتوانیم در فهرست کشورهای درمانی وزارت بهداشت عمان قرار بگیریم، بازدیدی که کارشناسان وزارت بهداشت عمان از ایران داشتند این موضوع را تأیید می کند؛ کشور ما بیمارستان‌های بسیار مجهز و پزشکان بسیار ماهری دارد حتی جراحی‌های بسیار پیچیده قلبی، مغزی، پیوند اعضا و زیبایی در آن انجام می شود.

ایران به شورای گردشگری خلیج فارس بپیوندد

وزیر گردشگری عمان از علاقه این کشور به همکاری با ایران در گردشگری دریایی خبر داد در خلیج فارس برای گسترش این نوع گردشگری شورایی  با حضور کشورهای امارات، بحرین، قطر و عربستان تشکیل دادیم امیدواریم ایران نیز به این بخش بپیوندد.

المحرزی اظهار کرد: معتقدیم بنادر ایرانی در منطقه، ام البنادر است و پهلوگیری کشتی‌های این کشور می‌تواند به پربار شدن و رونق گردشگری دریایی کمک کند.

او در ادامه گفت: ما این موضوع را با مالکان کشتی‌های بزرگ که بالای ۳ هزار مسافر را جا به جا می کنند مطرح می‌کنیم تا امکان پهلوگیری این کشتی‌ها نه تنها در بندر عباس بلکه در قشم و چابهار هم فراهم شود، شما ظرفیت‌های بسیار خوب زیرساختی دارید.

لغو روادید نشان از اراده ایران در آسان سازی امکان سفر است

علی اصغر مونسان در نشست بخش خصوصی بخش گردشگری ایران و عمان با اشاره به اینکه ارتباط عمیق دو کشور را باید در تاریخ دو ملت، دین، فرهنگ و آداب و رسوم مشترک جستجو کرد، اظهار کرد: ما همواره در جهت گسترش روزافزون رابطه دو کشور و ارائه تسهیلات به اتباع و شهروندان عمانی گام برمی داریم به طوری که لغو روادید برای شهروندان عمانی نشان از اراده دولت جمهوری اسلامی ایران در مسیر آسان سازی امکان سفر است.

وی افزود: در شش ماهه نخست سال جاری نزدیک به ۴۹هزار گردشگر ورودی از عمان داشتیم که رشد ۳۶۲ درصدی را نشان می‌دهد. همچنین ظرفیت های زیادی در کشورمان برای ارائه تسهیلات به گردشگران عمانی داریم و تنوع شاخه‌های گردشگری از جمله نقاط قوت ما در مقایسه با سایر کشورهای منطقه است.

او با اشاره به اینکه استفاده از ظرفیت دریایی برای افزایش مسیرهای دسترسی با هدف کاهش هزینه سفر انجام می شود، اظهار کرد: با مشارکت بخش خصوصی در هر دو کشور امکان تعمیق روابط و ایجاد زمینه‌های تازه در توسعه گردشگری هر دو کشور وجود دارد.

او اظهار کرد: از وزیر گردشگری عمان هم تقاضا دارم برای لغو روادید گردشگران ایرانی که منجر به حضور بیشتر گردشگران ایرانی در عمان می‌شود، کمک کند.

لغو روادید برای ایرانی ها را بررسی می کنیم

یوسف بن علوی وزیر خارجه عمان  در دیدار با وزیر میراث فرهنگی کشورمان  با بیان این که موضوع لغو روادید را برای ایرانی‌ها را حتما بررسی می کنم، گفت:‌ مهم‌ترین موضوع، گردشگری درمانی است؛ بسیاری از مردم عمان به جنوب ایران به ویژه شیراز سفر می کنند.

وزیر خارجه عمان افزود: توانمندی‌های پزشکی ایران بسیار بالاست، در ایران انقلاب بزرگی در زمینه پیشرفت و توسعه اتفاق افتاده، مردم ما ترجیح می‌دهند برای درمان به ویژه چشم به ایران سفر کنند. محبت خاص بین ملت‌های دو کشور وجود دارد و اینجا با آغوش باز از ایرانی‌ها استقبال می‌کنند.

او تأکید کرد: ایران و ملت آن بارها ثابت کرده‌اند می‌توانند از تحریم‌ها عبور کنند و چیز جدیدی نیست و معتقدم در نهایت این تحریم‌ها به پایان می‌رسد. این ها واقعیت‌های تاریخی مردم ایران است.

او تصریح کرد: مردم ما به تایلند و هند هم برای درمان سفر می‌کنند، اما ترجیح می‌دهند برای درمان به ایران بروند. عمانی‌ها اطلاع زیادی در زمینه پیوند کلیه ندارند چه بسا یک بیمار چند ماه برای پیوند کلیه منتظر می‌ماند تا داوطلبی پیدا شود و این خوب است که شما به سطح بالای درمانی دست پیدا کرده‌اید.

مراکز درمانی ایران در خاورمیانه بی‌نظیر است

احمد بن محمد السعیدی وزیر بهداشت کشور عمان در دیدار مونسان گفت: تمدن و فرهنگ دو کشور ایران و عمان در تاریخ ریشه دارد، رابطه این دو کشور زاییده امروز نیست بلکه این ارتباط عمیق از گذشته وجود داشته است و از تفکرات رهبران دو کشور نشأت گرفته است.

وزیر بهداشت عمان یادآور شد: در تمام شهرهای ایران، امکانات و جاذبه‌های بسیاری به‌ویژه در حوزه گردشگری سلامت وجود دارد و به همین دلیل، گردشگران عمان، این کشور را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب می‌کنند.

او با بیان اینکه پزشکان و متخصصان ایرانی از تبحر خاصی برخوردار هستند، افزود: مراکز درمانی بسیار پیشرفته‌ای در ایران وجود دارد که در خاورمیانه بی‌نظیر است، بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته یک تیم فنی و متخصص برای بازدید از این مراکز عازم ایران شدند، در حال حاضر فهرست مراکز درمانی و بیمارستان‌های ایران را در اختیار داریم و گردشگران حوزه سلامت عمان را با این ظرفیت‌ها آشنا کرده‌ایم.

احمدبن محمد السعیدی یادآور شد: ما به‌دنبال تشویق گردشگران عمانی هستیم تا ایران را به‌جای تایلند به عنوان مقصد سفرهای خود انتخاب کنند و امیدواریم با ادامه این تلاش‌ها شاهد افزایش تبادل گردشگر بین دو کشور باشیم.

تجهیزات کارخانه‌ای گلاب گیری را از ایران وارد می‌کنیم

عایشه بنت خلفان السیابیه، رئیس سازمان صنایع‌دستی عمان نیز در دیدار با مونسان با اشاره به روابط دیرینه و حسنه دو کشور ایران و عمان گفت: عمان مفتخر به نایب‌رئیسی صنایع‌دستی غرب آسیا و عضو شورای جهانی صنایع‌دستی است و سه جایزه از سه شهر صنایع دستی مشهد، کاشان و همدان دریافت کرده‌ است. ما در رشته مسگری از تجارب ایران بسیار استفاده کرده و از مربیان ایرانی در زمینه آموزش صنایع مس و قلم‌زنی بهره برده‌ایم. همچنین آموزش گلاب‌گیری را از ایرانیان فراگرفتیم که تجهیزات آن در عمان کاملا ایرانی است.

رئیس سازمان صنایع‌دستی عمان این دیدار با بیان اینکه از حضور فعالان صنایع دستی ایران در جشن روز ملی استقبال می کنیم، اظهار کرد: ما علاوه بر وارد کردن تجهیزات کارخانه‌ای گلاب‌گیری، بوته‌های گل هم از ایران و کاشان وارد کرده‌ایم و مایلیم با همکاری ایران، مزارع گل گلاب‌گیری را بهینه کنیم.

امضای تفاهم‌نامه مهم همکاری ایران و عمان در حوزه گردشگری

این تفاهم‌نامه در حضور وزرای گردشگری ایران و عمان به امضای عادل بن المرداس البوسعیدی مشاور امور گردشگری وزارت گردشگری عمان و حسین اربابی معاون سرمایه‌گذاری و امور مجلس وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی رسید.

این تفاهم‌نامه در چهارچوب توسعه روابط فزاینده میان دو کشور و علاقه‌مندی به تحکیم پیوندهای برادرانه میان دو کشور برادر و ارتقا و توسعه همکاری‌های مشترک دوجانبه در زمینه گردشگری و در چهارچوب اجرایی کردن مفاد یادداشت تفاهم همکاری‌های گردشگری مورخ ۱۵ /۷/ ۱۳۸۳ به امضا رسید.

حسین اربابی معاون سرمایه گذاری و امور مجلس وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در حاشیه امضای این تفاهم‌نامه به خبرنگاران گفت: سرفصل‌های این تفاهم‌نامه، بازاریابی و تبلیغات  گردشگری، فعال سازی روند گردشگری، قوانین و لوایح اجرایی، آموزش گردشگری، و گردشگری پایدار است.

او افزود: در این تفاهم‌نامه بر همکاری دوجانبه در تبادل اطلاعات، انجام سفرهای گردشگری درمانی و سلامت، مشارکت در برنامه‌های مربوط به رویدادها، جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های گردشگری، برگزاری منظم هفته‌های گردشگری، ترغیب آژانس‌های مسافرتی و گردشگری دو کشور نسبت به برگزاری جلسات فی‌مابین و راه اندازی تورهای مشترک، تبادل هیئت‌های رسانه‌ای، ارائه تسهیلات به گروه‌های گردشگری، جذب گردشگران از طریق تورهای مشترک به‌ویژه در زمینه گردشگری ماجراجویانه، بیابان‌گردی و طبیعت‌گردی، جذب گردشگران از طریق کشتی‌های گردشگری، بهره‌مندی از ظرفیت‌های بیمه داخلی و بین‌المللی سلامت، تشویق شرکت‌های گردشگری، سرمایه‌گذاران و تجار دو کشور در زمینه آگاهی از قوانین و مشوق‌ها و تسهیلات، تبادل تجربیات در عرصه‌های آموزش گردشگری، توسعه و مدیریت مراکز گردشگری، محافظت از ابنیه تاریخی و مدیریت اماکن گردشگری تأکید شده است.

اربابی تأکید کرد: تعامل بسیار خوبی در حوزه گردشگری بین ایران و عمان برقرار است و این تفاهم‌نامه می‌تواند سرآغازی برای ارتباط هرچه بهتر بین دو کشور ایران و عمان در حوزه گردشگری باشد.

روابط بسیار نزدیک و برادرانه دو کشور ایران و عمان و علاقه مردم دو کشور به همدیگر، ظرفیت بزرگی برای توسعه همکاری های گردشگری میان ایران و عمان است.

علی اصغر مونسان وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در صدر هیئتی ۶۰ نفره از بخش خصوصی و به منظور توسعه صنعت گردشگری به عمان سفر کرده است.

وزیر گردشگری عمان نیز ۶ اسفند ماه ۱۳۹۶ در جریان سفر به ایران با مونسان دیدار و در خصوص راه های توسعه روابط دو جانبه بین مسقط – تهران در حوزه مأموریت‌های سه‌گانه سازمان میراث‌ فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری تبادل نظر و گفت و گو کرده بود.

کشور عمان در خاور شبه جزیره عربستان قرار دارد و پایتخت آن شهر مسقط است.