رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اعلام تحصیل ۱۸۹ دانشجوی خارجی در بخش های پزشکی این دانشگاه گفت که بزودی تفاهم نامه ای با کشور عمان با هدف توسعه توریسم درمانی و نیز آموزش دانشجویان پزشکی منعقد می‌شود.

مهدی احمدی‌نژاد روز سه‌شنبه در نشست خبری افزود: دانشجویان خارجی اینک بیشتر در رشته های پزشکی، داروسازی، دندانپزشکی و دکترای پرستاری مشغول تحصیل هستند.

دانشگاه تیک یک با رتبه های آخر جدول نیروی انسانی

وی همچنین ضمن تشریح برخی ظرفیت های این دانشگاه به کمبودهای آن نیز اشاره و بیان کرد: دانشگاه کرمان جزو دانشگاه‌های تیپ یک است اما از نظر نیروی انسانی در بین پنج دانشگاه آخر کشور قرار دارد و در سال‌های گذشته نسبت به این استان بی‌مهری شده است.

احمدی نژاد تصریح کرد: نیروهای ما بسیار کم هستند و ما با کمبود پرستار بویژه پرستار مرد مواجه هستیم.

وی ادامه داد: در استان کرمان و در دانشگاه علوم پزشکی کرمان به‌عنوان قطب علمی منطقه در هشت کشور نیازی به اعزام بیماران به غیر از موارد خاص نداریم و ابزارهای درمانی و تشخیصی در اختیار است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان بیان کرد: دسترسی به ابزارهای تشخیصی و درمانی در ایران بهتر از بسیاری از کشورهاست و ایجاد سیستم بهداشتی در روستاها نیز در کاهش مرگ و میر مادران و نوزادان موثر بوده است.

وجود همه فوق‌تخصص‌ها در کرمان

وی با اشاره به وجود همه تخصص‌ها و فوق‌تخصص‌ها در استان کرمان خاطرنشان کرد: پوشش بیمه‌ای برای اغلب مردم این استان وجود دارد و بالای ۹۰ درصد خدمات برای درمان ناباروری نیز توسط بیمه پرداخت می‌شود.

همکاری خیریه‌های حوزه سرطان

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: از همکاری خیریه‌های حوزه سرطان در بخش‌های مختلف از جمله سرطان قدردانی می‌کنیم؛ دیدگاه ما این است که باید به بالاترین سطح خدمات درمانی برسیم.

مرگ و میر مادران باردار در کرمان

وی با اشاره به موضوع مرگ و میر مادران باردار در کرمان تصریح کرد: جان مادر و فرزند برای ما مهم است و هیچ فرقی برای ما ندارد که یک مادر ایرانی یا یک مادر افغانستانی باشد؛ گاهی در مرگ و میر مادران قصور وجود داشته که بشدت با آن برخورد شده است.

احمدی‌نژاد با اشاره به اینکه مجوز سقط به‌سختی داده می‌شود و تعداد موارد سقط خیلی کم شده است، گفت: سقط‌های زیادی که در گذشته اتفاق می‌افتاد به تقاضای پدر و مادر بوده است.

مجوز اهدای جنین

وی همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا تاکنون مجوز اهدای جنین و تخمک به مرکز درمان ناباروری بیمارستان افضلی‌پور داده نشده است، ادامه داد: اهدای جنین در مراکز درمان ناباروری خصوصی کرمان انجام می‌شود و ما نیز این بحث را برای مرکز ناباروری افضلی‌پور پیگیری می‌کنیم.

تزریق بیش‌از پنج میلیون دُز واکسن کرونا

به گزارش ایرنا سعید صحبتی سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز در این نشست با اشاره به اینکه ۲ میلیون و ۲۶۷ هزار و ۲۹۰ نفر برابر با ۹۲ درصد از واجدان شرایط واکسن نوبت اول و ۸۱ درصد نیز نوبت دوم کرونا را در استان دریافت کرده‌اند، افزود: در مجموع بیش‌از پنج میلیون دُز واکسن کرونا در استان کرمان تزریق شده است و برای واکسیناسیون رایگان مردم همچنان آمادگی داریم.

پزشک خانوار

محسن بارونی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز در این نشست با اشاره به اینکه در تمامی شهرهای زیر ۲۰ هزار خانوار و روستاهای استان کرمان پزشک خانوار داریم، افزود: در منطقه شهری بالای ۲۰ هزار نفر طرح تحول شهری اجرا می‌شود.

وجود سه اورژانس هوایی

سید محمد صابری رییس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر مرکز حوادث دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز در این نشست با اشاره به اینکه سه اورژانس هوایی در استان کرمان داریم که به بیماران خدمت‌رسانی می‌کنند، ادامه داد: جزو اورژانس‌های برتر کشور هستیم.

وضعیت کمبود دارو

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز در این نشست با اشاره به اینکه در زمینه کمبود دارو یکی از مشکلات ما بحث خوددرمانی دارو بود، افزود: کمبود آنتی‌بیوتیک‌ها به علت کاهش مصرف در دوران کرونا و تولید نشدن توسط شرکت‌ها بود از این رو و واردات داشتیم و از مهرماه نیز با نسخه امکان دریافت آنتی‌بیوتیک وجود داشت.

علی اسدی‌پور بیان کرد: در برخی موارد پزشکان ما بعضی داروها با یک اسم و برند خاص را می‌نویسند و بیماران هم همان را مطالبه می‌کنند که ممکن است چند داروی دیگر به اسم آن وجود داشته باشد که ما اسم این را کمبود دارو نمی‌گذاریم.