یادداشتی از دکتر محمدرضا امیرحسنخانی، نماینده مجلس درباره گام‌های مثبت ایران برای توسعه صنعت گردشگری

خوشبختانه در طی چند سال اخیر شاهد اقدامات مثبت در حوزه گردشگری بوده‌ایم که ذکر برخی از آنها خالی از لطف نیست. اگرچه هنوز صنعت گردشگری ما راه درازی در پیش دارد تا بتواند از همه ظرفیت‌های ارزآوری‌اش بهره ببرد، اما تداوم این اقدامات مثبت می‌تواند آینده بهتری را برای صنعت گردشگری ایران رقم بزند.

بر اساس آمارهای رسمی که اعلام شده است، آمار ورود گردشگران خارجی به کشور در چهار ماهه نخست امسال حدود ۵۰ درصد رشد داشته و این رشد ۵۰ درصدی ورود گردشگران خارجی نیز موجب ارزآوری حدود۱۸۰ هزار میلیارد تومانی برای کشور شده است.

یعنی بر خلاف همه تبلیغات و سیاه‌نماهایی که گاهی در برخی رسانه‌های خارجی علیه ایران می‌شود، ما شاهد رشد ۵۰ درصدی ورود گردشگر خارجی بوده‌ایم که بسیار قابل تامل است و این مسیر رشد باید تداوم یابد.

از سوی دیگر، آمار صادرات صنایع دستی ایران در سال گذشته نیز افزایش قابل توجهی داشته؛ به گونه‌ای که ایران در سال گذشته حدود ۶۰۰ میلیون دلار صادرات رسمی صنایع دستی داشته و خوشبختانه امسال نیز صادرات صنایع دستی به ارزش یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار، هدف‌گذاری شده است.

همچنین در سال گذشته نیز شاهد افتتاح ۹۶ موزه خصوصی و دولتی بوده‌ایم؛ طوری که آمارها می‌گوید در سال گذشته به طور متوسط در هر پنج روز یک موزه افتتاح شده است که آمارها در این حوزه نیز مطلوب است.

مجموع این اقدامات نشان می‌دهد که برنامه‌ریزی بهتری برای توسعه صنعت گردشگری در حال انجام است که امیدواریم این برنامه‌ریزی‌ها تداوم داشته باشد.

نباید از خاطر برد که سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری بسیار پربازده‌تر از سرمایه‌گذاری در بسیاری از صنایع است. مثلا آمارهای رسمی می‌گوید که در صنعت گردشگری می‌توان به ازای هر سه سنت سرمایه‌گذاری، درآمدزایی حدود هزار و ۴۰۰ دلار داشت که این آمارها بسیار خیره‌کننده است. در بسیاری از صنایع حتی در حوزه تولید نفت نیز نمی‌توان شاهد چنین سرمایه‌گذاری پایین و ارزآوری بالایی باشیم.

اگرچه هنوز مشکلات و موانع متعددی در مسیر توسعه صنعت گردشگری ایران وجود دارد، اما باید در نظر داشت که تنها با حمایت و هماهنگی همه مسئولان مرتبط در صنعت گردشگری می‌توان این مشکلات را رفع کرد. نباید از خاطر برد در شرایطی که کشور ما در شرایط تحریم به سر می‌برد، تقویت صنعت گردشگری می‌تواند پنجره رونق اقتصادی ایران باشد؛ البته به شرطی که اتحاد و باور ملی برای توسعه صنعت گردشگری، ارتقا پیدا کند.