دولت امارات متحده‌عربی در آخرین بازنگری خود برای ثبت مالکیت تجاری خارجی‌ها، اعلام کرده است برای سال ۲۰۲۰ میلادی ۱۲۲ مورد فعالیت تجاری را از محدودیت‌های مالکیت اتباع خارجی حذف خواهد کرد.

براساس این قانون ثبت مالکیت تجارت‌های مختلف برای خارجی‌ها به‌صورت مستقل که درگذشته غیرممکن بوده امروز آزاد شده و حتی در بسیاری از موارد، مورد حمایت دولتی و معافیت‌های مختلف قرار خواهد گرفت. یکی از بخش‌های مهم این قانون در بخش مربوط به خدمات پزشکی و مراکز درمانی است.

به این ترتیب افراد غیر اماراتی که بخواهند در بخش بهداشت و درمان از جمله گردشگری پزشکی سرمایه‌گذاری کنند، می‌توانند تمام مدارک و املاک مورد نیاز را به نام شرکت خریداری کرده و مالکیت آنها را بدون مشارکت با یک اماراتی در اختیار داشته باشند. در این قانون قید شده است که سرمایه‌گذاران این بخش بدون هرگونه تشریفات اداری می‌توانند نسبت به این کار اقدام کرده و ۱۰ درصد معافیت مالیاتی برای مدت ده سال خواهند داشت.

در این قانون مراکز دندانپزشکی، ناباروری، جراحی‌های پزشکی در اولویت هستند و مراکز زیبایی و ارائه خدمات تندرستی در اولویت‌های پایین‌تری قرار دارند.

کارشناسان و فعالان عرصه گردشگری پزشکی براین باورند چنینی سیاستی که از سوی دولت امارات اتخاذ شده است، می‌تواند امتیاز قابل توجهی در اختیار این کشور برای گسترش گردشگری پزشکی قرار دهد به این دلیل که جاذبه‌های مختلفی در امارات برای ورود سرمایه‌های جدید وجود دارد که مهمترین آن‌ها واردات بدون هرگونه عوارض در این کشور است.

ریموند کراول، تحلیل‌گر بازار گردشگری در این زمینه معتقد است امارات متحده عربی با ایجاد جاذبه‌های اقتصادی مختلف تاکنون توانسته امتیازات قابل توجهی در اختیار صاحبان سرمایه قرار دهد و در این راه موفق عمل کرده است. از آنجا که افزایش سهم گردشگری پزشکی یکی از اهداف دولت مرکزی بوده اکنون با استفاده از این امتیاز نیز می‌تواند جایگاه قابل قبولی برای خود در منطقه ایجاد کند.

کراول معتقد است زیرساخت‌های نوین، دسترسی آسان به سایر نقاط جهان و همچنین اقبال عمومی برای رسیدن به اهداف تعیین شده امارات همراه با جذب حداکثری سرمایه‌های خارجی در بخش بهداشت و درمان،  رشد قابل توجهی را در این بخش ایجاد خواهد کرد.

این تحلیل گر بازار می‌گوید: «اگرچه جمعیت ساکن در این منطقه مورد نظر صاحبان سرمایه نیست اما دسترسی ساده به بازاری گسترده به‌خصوص برای مسلمانان می‌تواند امتیازی قابل توجه و بازاری بالقوه برای این مراکز شناخته شود.»

وی تاکید می‌کند: «با این شرایط طی ۵ سال آینده قطعا گردشگری پزشکی امارات می‌تواند بازار گردشگری پزشکی ایران، ترکیه و هندوستان را تحت تاثیر خود قرار دهد به این دلیل که امنیت سرمایه‌گذاری و همچنین ثبات اقتصادی در امارات برگ برنده این منطقه برای سرمایه‌گذاری‌های بیشتر در بخش بهداشت و درمان و توسعه گردشگری پزشکی است.»