انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران در برآوردی که به رئیس‌جمهوری ارائه شد، اعلام کرد 920میلیارد تومان کف زیان کرونا به صنعت گردشگری ایران تنها در اسفندماه سال 98 و فروردین سال 99 است.

 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری، این آمار با احتساب ریزش گردشگرانی که با خطوط هوایی سفر می‌کردند تهیه شده و حرمت‌الله رفیعی، رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران به همشهری می‌گوید: اگر ریزش بخش ریلی و زمینی را نیز محاسبه کنیم 1200میلیارد تومان کف خسارتی است که کرونا به شرکت‌های خدمات گردشگری وارد کرد.

خالی ماندن 3میلیون و 520هزار صندلی پروازی

براساس گزارش ارائه شده به رئیس‌جمهوری که نسخه‌ای از آن برای روزنامه همشهری ارسال شد، در بخش پروازهای داخلی از تهیه هر بلیت پرواز شرکت‌های خدمات گردشگری5درصد کارمزد دریافت می‌کنند. با درنظر گرفتن کمترین قیمت محاسبه شده به مبلغ 350هزار تومان و ریزش شدید گردشگر در سال 99، شرکت‌های خدمات مسافرتی 49میلیارد تومان متضرر شده‌اند.اسفندماه سال 97و فروردین سال 98،تعدادسه‌و نیم میلیون صندلی پروازی، گردشگران و مسافران داخلی را جابه‌جا کرد.

در مدت مشابه امسال، میزان اشغال صندلی‌های پروازی با 80درصد ریزش مواجه و تنها 700هزار صندلی اشغال شد. یعنی تنها 700هزار مسافر با حمل‌ونقل هوایی جابه‌جا شدند و پاندمی کرونا، 2میلیون و 800هزار صندلی پروازی را خالی گذاشت.در بخش پروازهای بین‌المللی نیز با توجه به بسته شدن مرزها و لغو پروازها به‌دلیل همه‌گیری کرونا، 90درصد از مسافران پروازهای بین‌المللی ریزش داشت.

انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی در گزارشی که توسط وزیر میراث‌فرهنگی در نشست هیأت دولت به رئیس‌جمهوری تقدیم شد، اعلام کرد که در اسفندماه 97و فروردین‌ماه 98 تعداد 800هزار صندلی پروازی در بخش پروازهای بین‌المللی فروخته شد که 720هزار صندلی در سفرهای نوروزی99 از دست رفت و خالی ماند.براساس گزارش انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی به دولت، با درنظر گرفتن کمترین میزان کارمزد به مبلغ 300هزار تومان برای شرکت‌های خدمات مسافرتی از محل فروش صندلی‌های پروازهای خارجی، شرکت‌های خدمات مسافرتی مبلغ 216میلیارد تومان از محل ریزش گردشگران خروجی در بخش پروازهای خارجی زیان دیدند.

از دست رفتن 10میلیون نفر شب اقامت در هتل‌ها

در بخش هتل‌های داخلی نیز 3میلیون نفر شب اقامت در تورهای قشم و کیش و مشهد از دست رفت که با درنظر گرفتن سود 20هزار تومانی شرکت‌های خدمات مسافرتی از محل فروش اتاق هتل‌ها به گردشگران، بابت هر نفر شب اقامت، در کمترین حالت شرکت‌های خدمات مسافرتی 60میلیارد تومان زیان دیدند.در بخش رزرو هتل‌های خارجی نیز با درنظر گرفتن 30هزار تومان کف کارمزد برای هر نفر شب اقامت در هتل‌های خارجی، 7میلیون نفر شب اقامت از دست رفت که زیان ناشی از آن برای شرکت‌های خدمات گردشگری کشور 210میلیارد تومان برآورد شد.

385میلیارد تومان هزینه جاری همراه با زیان

3500دفتر خدمات مسافرتی در کشور فعال هستند که هریک از آنها میانگین 10پرسنل کاری دارند و در مجموع بیش از 35هزار نیروی کار در این شرکت‌ها فعالیت می‌کنند. براساس گزارشی که به رئیس‌جمهوری ارائه شده است، در اسفندماه سال98 و فروردین‌ماه سال99 هر دفتر گردشگری 70میلیون تومان بابت حقوق پرسنل پرداخت کرده که جمع آن مبلغی معادل 245میلیارد تومان است.

اگر هر دفتر 40میلیون تومان نیز طی این 2‌ماه اجاره‌بها پرداخت کرده باشد، شرکت‌های خدمات مسافرتی کشور مبلغ 140میلیارد تومان نیز در این محل هزینه کرده‌اند، درحالی‌که فروش کالا و خدمات آنها امسال به صفر رسید.

مجموع زیانی که دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران از طریق وزیر میراث فرهنگی به رئیس‌جمهوری ارائه کرده، رقمی معادل 920میلیارد تومان است که به گفته حرمت‌الله رفیعی، رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران، کف زیان است و بدون محاسبه رقم کنسل شدن سفرها در بخش حمل‌ونقل ریلی و زمینی و هزینه راهنما و… است که با محاسبه آنها، 1200میلیارد تومان خسارت به‌دلیل شیوع کرونا در ایران به شرکت‌های خدمات مسافرتی در اسفندماه سال 98و فروردین‌ماه سال 99تحمیل شد.