دبیر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: توسعه گردشگری سلامت در کشور به سرمایه‌گذاری وسیع‌تری در بخش بهداشت و درمان و سایر حوزه‌های مربوطه نیاز دارد.

منوچهر جمالی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رشت، تأمین بخشی از بودجه و اعتبارات وزارت بهداشت و درمان با توسعه گردشگری سلامت را امری شدنی و ممکن دانست و اظهار داشت: برای تحقق این هدف راهبردی باید زیرساخت‌های لازم آن در کشور چه در بخش بیمارستان‌های دولتی و چه در بخش مراکز درمانی خصوصی ایجاد شود.

دبیر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه توریسم سلامت می‌تواند به بخش بهداشت و درمان کشور کمک کند ابراز داشت: اگر بستر لازم برای ورود بیمارانی که خواستار دریافت خدمات درمانی ویژه هستند به کشور و استان‌‌ها به خوبی مهیا شود مشکلات مالی و اعتباری موجود به نحو بسیار قابل قبولی کاهش پیدا می‌کند.

جمالی وجود ظرفیت‌های بسیار غنی در کشورمان از حیث پزشکان متخصص، کادر درمانی و پزشکی حرفه‌ای و دانش روز را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: ایران برای تبدیل به یکی از قطب‌های توریسم سلامت جهان بسیاری از مؤلفه‌های مهم را دارد اما هنوز دیگر زیرساخت‌‌‌های مورد نیاز این هدف در کشور شکل نگرفته است.

وی ایجاد بیمارستان‌های تخصصی و فوق تخصصی بزرگ در استان‌ها، به‌کارگیری نیروهای پزشک و پرستار حرفه‌ای را لازم و ضروری خواند و ابراز داشت: علاوه بر امکانات سخت‌افزاری، برای رونق پیدا کردن توریسم سلامت در کشورمان به تجهیزات پزشکی مجهز و حرفه‌ای و سایر امکانات تخصصی در بیمارستان‌ها نیاز داریم.

نماینده مردم رودبار در مجلس شورای اسلامی توجه ویژه به‌مناطق مرزی و ارتقاء سطح خدمات بهداشتی و درمانی استان‌هایی که در چنین شرایط جغرافیایی قرار دارند را ضروری خواند و گفت: به‌طور مثال مرز آستارا و حتی بندرانزلی در گیلان یکی از جاهایی است که در صورت تقویت امکانات بهداشت و درمان می‌توانند میزبان خوبی برای بیماران خارجی باشند.

دبیر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ارائه خدمات خوب و بهینه به بیماران و فراهم‌ آوردن تمام آیتم‌های لازم برای گردشگری سلامت را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: استان‌های میزبان بیماران خارجی با درآمدهای کسب شده از این بخش، می‌توانند نسبت به رفع مشکلات اعتباری، خرید تجهیزات و تقویت منابع مالی خود اقدام کنند.

جمالی در پاسخ به این پرسش که آیا در حال حاضر کشورمان شرایط لازم برای میزبانی از توریسم سلامت را دارد یا خیر ابراز داشت: اقدامات خوبی برای این کار در استان‌هایی نظیر فارس، تهران و نظایر این‌ها انجام شده که قابل تقدیر است اما مسلماً جذب هر چه بیشتر سرمایه‌های خارجی نیازمند تقویت سیستم بهداشت و درمان است.