عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به ظرفیت بزرگی که در حوزه گردشگری سلامت برای رشد اقتصادی، اشتغالزایی و ارائه خدمات سلامت به بیماران خارجی وجود دارد، توسعه این حوزه در اولویت بودجه ۹۹ قرار می‌گیرد.

علی نوبخت روز شنبه در نشست فعالان گردشگری سلامت در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: در سالهای اول انقلاب برای درمان یک بیمار قلبی در خارج مجبور بودیم ۳۰ هزار دلار بپردازیم. وظیفه مسئولان این بود که در شرایط تحریم آن زمان خدمات سلامت را به مردم ارائه کنند و جهش داشته باشند و برای کشور و مردم کاری انجام دهند.

وی گفت: آن زمان خدمات درمانی مثل امروز رشد نکرده بود. اما پس از آن دوره جامعه پزشکی ایران دستاوردهای بزرگی را رقم زد از جمله در تشکیل شبکه های بهداشتی که هنوز سر پاست و کادرهای فوق تخصصی و استادان پزشکی ایران تعداد زیادی نیرو تربیت کردند.

نوبخت افزود: در آن زمان تصمیم گرفتیم هزار دلاری که به پزشک خارجی داده می شد به پزشکان عمومی ایرانی بدهیم که از کشور خارج نشوند ولی هنوز جامعه پزشکی شرایط خوب و تسهیلات کافی ندارند و به زور نمی شود پزشکان را به جاهای دور فرستاد.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: اکنون متخصص و فوق تخصص به اندازه نیاز کشور داریم و در برخی رشته ها اشباع شده است. در سالهای گذشته از یکسری از استادان خواهش کرده ایم که بروند و در خارج کشور دوره هایی ببینند و توانستند خدمات فوق تخصصی از جمله پیوند قلب و کبد را در ایران راه بیندازند.

وی افزود: باید قدر این پزشکان را حتی اگر در بخش خصوصی هستند بدانیم. از دست برخی از این پزشکان برای مردم طلا می بارد و هر سال تعداد زیادی از بیماران خارجی به خاطر نام این پزشکان برای درمان به ایران می آیند. البته افرادی هم به عنوان واسط سوء استفاده هایی کردند و مسائلی به وجود آوردند که به علت اهمیت موضوع در برنامه ششم و بودجه ۹۸، اشاراتی شده که خدمات گردشگری سلامت در کشور ساماندهی شود.

نوبخت ادامه داد: گردشگری سلامت فقط این نیست که مسافری را می آوریم و مثلا اصفهان را به او نشان می دهیم. بحث سلامت و جان انسان است. خاطرات بدی هم وجود دارد مثلا در سالهای گذشته افرادی برای پیوند کلیه به ایران می آمدند و مشکلاتی به وجود آمد که درست نبود.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: هفته پیش جلسه ای قرار بود درباره گردشگری سلامت با حضور مسئولان مختلف از نظام پزشکی و دستگاههای دیگر از جمله وزارت خارجه و اداره گذرنامه در مجلس داشته باشیم که بر اساس آن گردشگری سلامت در اولویت بودجه سال ۹۹ قرار بگیرد و اعتبار لازم برای آن در نظر گرفته شود. بیمارستان های فعال در این عرصه نیز نظراتشان را اعلام کنند تا از این موهبت کشور برای رشد اقتصادی کشور و توسعه جایگاه ایران در حوزه سلامت بیشتر استفاده کنیم اما به علت حوادث هفته گذشته این جلسه لغو شد.

وی افزود: امیدواریم به زودی این جلسه را تشکیل دهیم تا گردشگری سلامت در اولویت بودجه ۹۹ قرار گیرد زیرا توسعه گردشگری سلامت هم اشتغالزایی خواهد داشت و عده زیادی سلامتشان را به دست می آورند و باعث می شود طب ایرانی همچنان در منطقه سرآمد باشد.