مدیرکل امور بین‌الملل وزارت بهداشت بر لزوم همکاری‌های مشترک میان دو کشور ایران و افغانستان در حوزه سلامت اشاره کرد و برخی از این خدمات را برشمرد.

به گزارش ایسنا، دکتر محسن اسدی لاری در نشست علمی تخصصی توسعه ظرفیت‌های گردشگری سلامت میان ایران و افغانستان ضمن عرض خیر مقدم به سفیر کشور افغانستان در ایران و سخنگوی وزارت بهداشت این کشور که در مراسم حضور داشتند، به همکاری‌های حوزه سلامت میان این دو کشور اشاره کرد و گفت: حداقل در طول شش سال گذشته یعنی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم میان مسئولان وزارت بهداشت دو کشور دیدارهایی با هدف همکاری صورت گرفته است. این دیدارها در کشور ایران یا افغانستان و یا در مجامع بین‌المللی که توسط سازمان بهداشت جهانی ایجاد شده بود، شکل می‌گرفت.

وی در ادامه اقدامات مناسبی که در زمینه همکاری میان این دو کشورها صورت گرفته بود را مورد اشاره قرار داد و گفت: به عنوان مثال در دانشگاه علوم پزشکی مشهد با همکاری استان‌های همجوار در دو کشور اتفاقات علمی و پزشکی مناسبی رقم خورد. در حوزه تربیت ماما، پزشک زنان و … همکاری‌هایی انجام دادیم. همچنین در این مدت دوره‌های ضمن خدمت برای پزشکان تعریف شد و حدود ۵۰۰ بورس تحصیلی برای متقاضیان افغانستانی در رشته‌های پزشکی به صورت نیم بها قائل شدیم.

مدیرکل امور بین‌الملل وزارت بهداشت افزود: اکنون حدود ۵۹۰ دانشجوی افغانستانی در دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران مشغول تحصیل هستند. همچنین از دیگر همکاری‌هایی که به شکل مساعد میان دو کشور صورت گرفته است همکاری خوبی تحت عنوان جنوب – جنوب در زمینه تربیت ماما برای کاهش مرگ و میر مادران باردار اتفاق افتاد که در این زمینه ۴۰ مامای افغانستانی و بین ۷ تا ۱۰ کارشناس ارشد مامایی در دانشگاه علوم پزشکی ایران تربیت و فارغ التحصیل شدند. همچنین در زمینه پذیرش بهورز – ماما شهر زابل و اصفهان پیشگام بودند.

وی با اشاره به اینکه در زمینه مامایی اقدامات مناسبی برای تربیت متخصصان صورت گرفت، اظهار کرد: همچنین به پذیرش ۴۰ متخصص در رشته‌های قلب، داخلی، بیهوشی و … پرداختیم.

اسدی لاری با اشاره به اینکه تا کنون در زمینه درمان سامانه درستی وجود نداشت، گفت: اما طی سه ماه گذشته و پس از ابلاغ آئین‌نامه شرکت‌های تسهیل‌گر گردشگر سلامت سامانه‌های خوبی راه اندازی شد. در حال حاضر در سامانه‌ای که در حال فعالیت است بیش از ۱۵۰ مرکز درمانی برای ارائه خدمات در حوزه گردشگری سلامت مجوز دریافت کرده‌اند که می‌توانیم نوید دهیم سال آینده فعالیت این موسسات نیز با رشد بیشتری روبرو خواهد بود. البته همواره یکی از توقعات ما در زمینه توریسم سلامت این است که به جز کشورهای همسایه با سایر کشورهای جهان نیز همکاری کنیم و این موضوع وظیفه ما را چند برابر خواهد کرد.

مدیرکل امور بین‌الملل وزارت بهداشت با اشاره به تفاوت‌های به وجود آمده در قیمت ارز در کشورمان از سال گذشته تا کنون گفت: ارز خارجی تقریبا با رشد سه برابری روبرو بوده است و همین موضوع سبب شده که ظرفیت‌های رقابتی بیشتری برای ارائه خدمات در کشور ایران به وجود آید. در این زمینه تحریم‌ها باعث شد تلاش‌های ما در حوزه دارو، درمان و تجهیزات پزشکی نسبت به گذشته مضاعف شود. نکته قابل توجه آن است که ما راه طولانی پیش رو داریم و در زمینه همکاری نظام سلامت دو کشور و ایجاد گردشگری سلامت نیاز به فعالیت‌های بیشتری هست.

وی در خاتمه سخنان خود به پوشش همگانی سلامت اشاره کرد و گفت: این پوشش حق همگان خواهد بود و وزارت بهداشت هر دو کشور کنار یکدیگر می‌توانند زمینه را برای این موضوع فراهم کنند. امروز مفتخریم که اعلام کنیم کشور ایران مقام شانزدهم تولید علم در سطح جهان و مقام اول در تولید علم در سطح خاورمیانه را دارا است.

در ادامه این مراسم عبدالغفور لیوال – سفیر افغانستان در ایران ضمن اشاره به پیوندهای دیرین فرهنگی و قومیتی میان ایران و افغانستان، گفت: علم طبابت، جامعه شناسی و بشرشناسی با یکدیگر متفقند که انسان‌ها را فراتر از مرزها با یکدیگر انس دهند. این در حالیست که دو کشور ایران و افغانستان پیش از این نیز قرابت‌هایی با یکدیگر داشته‌اند.

وی با اشاره به اینکه پزشکی در افغانستان طی ۲۰ سال گذشته پیشرفت بسیار خوبی داشته است، گفت: این امر مهم با همکاری‌های بین‌المللی به ویژه همکاری‌های اصلی کشور همسایه یعنی ایران اتفاق افتاد. نشست‌هایی مانند نشست امروز می‌تواند بیانگر کمک‌های بین دو کشور باشد.

سفیر افغانستان در ایران در ادامه سخنان خود به دیدار اخیرش با رئیس جمهور کشور افغانستان اشاره کرد و گفت: در این دیدار صحبت‌های مختلفی در زمینه توسعه مناسبات‌مان با ایران داشتیم که یک بخش ویژه آن مربوط به توسعه گردشگری سلامت بود. این در حالیست که طی دیدارهایی که در شش ماهه گذشته با مقامات مختلف کشور ایران نیز داشتیم برای رشد توریسم سلامت در ایران به نتایج خوبی رسیده‌ایم. بطور مثال در بخش آموزش پزشکی ما ظرفیت‌ها و امکانات زیادی را در کشور ایران می‌بینیم که می‌تواند زمینه ساز همکاری‌های بیشترمان باشد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه اکنون تعداد قابل توجهی دانشجوی افغانستانی در ایران تحصیل می‌کنند، گفت: خوشبختانه مسئولان دانشگاه و مقامات ایرانی از دانشجویان ما رضایت داشته و اذعان دارند که برخوردهای خوبی از دانشجویان ما دیده‌اند.

وی افزود: طی ۴۰ سال گذشته میلیون‌ها افغان در رفت و آمد با کشور ایران بوده‌اند و همین باعث شد پیوندهای دیرین ما بیش از گذشته تقویت شود. شاید کشورها نتوانند همسایه‌های خود را انتخاب کنند، اما ما باید از لحاظ حس و عاطفه به کسانی که در مجاورت ما هستند کمک کرده و التیام بخش مشکلات آنان باشیم.

در پایان این مراسم نیز دکتر وحید مجروح – سخنگوی وزارت بهداشت افغانستان و رئیس مرکز توسعه گردشگری سلامت کشورهای اسلامی بیان کرد: در طول ۴۰ سال گذشته هر دستی که برای کمک به سمت ما دراز شده است، فراموش نخواهد شد. امروزه متوجه شده‌ایم اگر سایرین بگذارند، همدلی میان این دو کشور گره گشای مشکلات ما خواهد بود.

وی افزود: خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های مختلف دستاوردهای گوناگونی دارد و پس از تحریم‌ها توانسته چالش‌ها را به فرصت تبدیل کند.

وی در ادامه به درآمدزایی‌های گردشگری سلامت اشاره کرد و گفت: در همین زمینه شما می‌توانید بازار دارویی افغانستان را ارزیابی کنید. اگر علاقمند به حضور در بازار داروی کشور ما هستید می‌توانید با تربیت پزشکان افغان آنها را جطری آموزش دهید که مشتاق به تجویز داروی ایرانی باشند.