کشور مالزی، یکی از قطب های گردشگری سلامت در جهان، با ایجاد یک برند ملی به عنوان اتاق کنترل و توسعه گردشگری سلامت این کشور به ارائه راهکارهای کاربردی و اساسی در جهت توسعه این حوزه گردشگری و دستیابی به بازار جهانی گردشگری پرداخته که می تواند به عنوان نسخه ای جهت خنثی سازی تحریم در ایران مورد توجه قرار گیرد و با ایجاد تنها فرصت کشور در زمان تحریم ها به عنوان یک جایگزین قدرتمند اقتصاد نفتی مطرح باشد. باتوجه به اینکه ایران در حوزه درمانی از زیرساخت های لازم برخوردار است اما با ۹ بازدارنده اصلی در حوزه گردشگری سلامت مواجه است که منجر به فرصت سوزی در بازار جهانی توریسم درمانی و جذب گردشگران به کشور شده است.

براساس توصیه از الگوبرداری خارجی چند فعال بین المللی گردشگری سلامت در کشورهای مالزی و آلمان، گردشگری سلامت در ایران باتوجه به برخورداری از زیرساخت های لازم درمانی با همکاری تمامی نهادهای دولتی و خصوصی در حوزه روابط بین الملل، گردشگری و سلامت ظرفیت تبدیل شدن به قطب توریسم درمانی جهان و دستیابی به توسعه پایدار در این حوزه گردشگری را دارد. همچنین درآمد بسیار بالای این حوزه و جذب گردشگران خارجی در جهت توریسم درمانی در رشد و رونق اقتصاد کشور تاثیرات گسترده ای خواهد گذاشت.

امیر ارسلان زاده، مدیر کل منطقه خاورمیانه و مدیر توسعه تجارت بین المللی سلامت و تندرستی مالزی با معرفی برند ملی و بین المللی مالزی با عنوان مای بیوتی (MY BEAUTY) مهم ترین دلیل موفقیت مالزی در بازار توریسم درمانی جهان را در همکاری گسترده تمامی نهادهای دولتی و خصوصی در حوزه های سیاست خارجه، گردشگری و سلامت تعریف کرد. با الگوبرداری صحیح و ایجاد پلت فرم های موفق و استفاده از شیوه مدیریتی کشورهای موفقی همچون مالزی و ترکیه می توان در بازار توریسم سلامت در جهان در چهار محور به جایگاه ویژه ای دست یافت. با توجه به اینکه گردشگری عرضه محور است و نه تقاضا محور، در عرصه بین الملل باید به عرضه خدمات توریسم درمانی و معرفی و شناخت این ظرفیت در سطح جهانی به ویژه کشورهای همسایه پرداخت و سپس درصدد ایجاد این بازار برآمد. باتوجه به موقعیت جغرافیایی و جمعیتی ایران و هم مرز بودن با بسیاری از کشورهایی که زیرساخت های لازم درمانی را ندارند ارائه پکیج های ارزان و با کیفیت بالا در این مناطق می تواند به جذب توریست با هدف چندمنظوره گردشگری به ایران تبدیل شود. همچنین ایجاد نمایندگی وزارت گردشگری به صورت مستقل می تواند از دیگر محورهای مدیریتی در جهت توسعه بازار توریسم درمانی در جهان باشد. حضور فعال در نمایشگاه های بین المللی و معرفی و بازاریابی و عرضه محصولات و پکیج های درمانی در این نمایشگاه ها چهارمین محور مدیریتی در جهت توسعه گردشگری سلامت ایران در عرصه بین المللی محسوب می شود.

بیماران خارجی با چهار انگیزه شامل پزشک مورد اعتماد، قیمت مناسب درمان، رسیدگی پرسنل درمانی و فضای بیمارستانی به انتخاب مرکز و مقصد درمانی خود می پردازند. به رغم برخورداری ایران از زیرساخت های لازم درمانی و کیفیت خدمات درمانی و تیم پزشکی قوی، ۹ عامل بازدارنده در حوزه گردشگری سلامت مانع موفقیت ایران در استفاده از این پتانسیل در توسعه بازار گردشگری سلامت و جذب گسترده توریست شده است. کمبود مترجم مسلط در دسترس، عدم اطلاع رسانی کامل، سرعت پایین در مدت عمل، نبود سهولت دسترسی به مراکز درمانی، تاخیر در روند پذیرش بیماران خارجی، عدم پذیرش وجه نقد واحدهای پول خارجی، ضعف تبادلات الکترونیکی مالی بین المللی، عدم آموزش مناسب در جهت فراهم کردن بسترها و عدم هماهنگی بخش ها و نهادهای دولتی و خصوصی در حوزه گردشگری سلامت مهم ترین مشکلات و بازدارنده های این بازار در عرصه جهانی است. ایران با توجه به امتیازاتی همچون تاریخ و قدمت پزشکان ایران (ابوعلی سینا)، زیرساخت های درمانی، کیفیت خدمات درمان، تیم پزشکی متخصص و قوی با اعتباربخشی و ایجاد اعتماد در جامعه بین الملل می تواند در حوزه توریسم درمانی به توسعه پایدار دست یابد.