با توسعه حوزه پزشکی در استان فارس و استقبال چشمگیر از خدمات مراکز درمانی، تقویت «گردشگری سلامت» نیز ضروت پیدا کرده است؛ امری که اگرچه در شیراز رونق دارد اما نگاه ویژه به آن می تواند تحول شگرفی را در ارزآوری و کمک به رونق اقتصادی ایجاد کند.

فرسخ ها راه را برای درمانش به این شهر آمده تا بتواند از امکانات و تجهیزات و البته وجود پزشکان مجرب بهره مند و نسخه ای شفا بخش برایش پیچیده شود. می گوید مدت هاست دچار بیماری شده اما نبود امکانات مناسب او را روانه شهر دیگری کرده است. 

خستگی راه در چهره اش نمایان بوده و آنگونه که معلوم است چند روزی باید در این شهر بماند تا طول دوره درمان به اتمام برسد، خوشبختانه این مرکز درمانی شرایط خوبی دارد و علاوه بر اینکه از پزشکان مجربی برخوردار است هزینه درمان چندانی از بیماران و مراجعه کنندگان گرفته نمی شود؛ همچنین در کنار خود اقامت گاه مناسبی دارد که فرد بیمار یا همراهان آن می توانند در آن مکان ساکن شده و آواره کوچه و خیابان ها نشوند.

بیماران زیادی هر روز برای درمان بیماری خود راهی درمانگاه ها و بیمارستان ها می شوند که بسیاری از آنها را افراد غیربومی و حتی اتباع کشورهای دیگر تشکیل می دهند. وجود پزشکان حاذق، امکانات و تجهیزات مناسب، هزینه مناسب درمان، وجود درمانگاه ها، کلینیک ها و بیمارستان های فوق تخصصی و برخورداری از امکانات رفاهی سبب جذب بیماران به شهرهای برخوردار از این ظرفیت ها شده استظرفیت هایی که چنانچه از آن به عنوان یک فرصت نگریسته شود می تواند نقش تاثیرگذاری در رونق اقتصادی و توریسیم درمانی ایفا کند.

ایران کشوری با ظرفیت های مختلف به ویژه در حوزه پزشکی و توریسمی است که از دیرباز مورد توجه بوده و با پیشرفت علم و تکنولوژی توانسته بیش از پیش در این عرصه حائز جایگاه رفیع و بلندی شود. بزرگان پزشکی کشور ما از دیرباز در سطح دنیا معروف و زبانزد بودند و نتیجه پژوهش دانشمندان اعصار گذشته ایران همچنان در کشورهای توسعه یافته دنیا به عنوان یک متد مورد بررسی و تحلیل پژوهشگران واقع شده و از آن در تشخیص و درمان بیماری ها بهره برده می شود. 

پیشتازی محققان ایرانی در حوزه های مختلف پزشکی و درمانی سبب رونق صنعت توریسم درمانی شده و ورود گردشگران سلامت به کشور را فراهم کرده است.

حوزه زیبایی، جراحی های پیچیده، حوزه قلب و عروق، ناباروری، مغز و اعصاب، ارتوپدی و… ایران را به عنوان یک کشور بدون رقیب مطرح کرده که سالانه میزبان هزاران نفر از کشورهای اطراف جهت مداوای بیماری خود است. همچنین ارزان بودن هزینه درمان نیز مزیت دیگری در جذاب بودن توریسیم درمانی و جذب گردشگران سلامت است.

پیشتازی فارس در گردشگری سلامت

استان فارس که از گذشته در حوزه پزشکی سرآمد بوده به عنوان مقصد گردشگران سلامت مطرح است و سالانه هزاران نفر از کشورهای اطراف برای درمان بیماری خود به مراکز درمانی این استان مراجعه می کنند. فارس با برخورداری از سه دانشگاه علوم پزشکی و چند دانشکده پزشکی و پرستاری دارای ظرفیت های مناسبی در این زمینه است که علاوه بر معرفی استان به گردشگران به رونق اقتصادی و ارزآوری نیز کمک دوچندانی می کند.

آگاهی گردشگران از ارائه خدمات و هزینه های درمانی، همچنین امکانات و تجهیزات منحصر به فرد استان حلقه مفقوده این حوزه است که می طلبد مسئولان امر با همکاری شرکت های گردشگری به ظرفیت موجود توجه بیش از پیش داشته باشند. این ظرفیت ها نه تنها برای خارجی ها بلکه در ابتدا در اختیار مردم کشور بوده و البته آمار و ارقام نیز نشان داده استان فارس مقصد توریسم درمانی و گردشگری سلامت است.

آنطور که مسئول واحد گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفته از ابتدای امسال تا کنون 10 هزار و هفتصد گردشگر سلامت به شیراز سفر داشته و خدمات درمانی و پزشکی را دریافت کرده است. به اعتقاد «نیما هنرور» بیشترین گردشگران سلامت در شیراز مربوط به کشور «عمان» بوده و ما بقی از شهرهای مختلف عراق برای درمان به شیراز سفر می کنند.

به گفته هنرور، پیوند اعضا، جراحی چشم، پرتودرمانی و… از جمله خدماتی است که مراکز درمانی شیراز به گردشگران سلامت ارائه داده اند.

سهم 35 درصدی جهرم از گردشگری سلامت

 در جهرم نیز که از دانشگاه علوم پزشکی برخوردار است چند سالی می شود که به شهرهای همجوار و حتی استان های مجاور خدمات درمانی ارائه می شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جهرم نیز به آمار 35 درصدی مراجعه کنندگان غیربومی به مراکز درمانی ای شهر اشاره کرده و به خبرنگار خبرگزاری شبستان می گوید: مراجعه کنندگان غیر بومی به مراکز درمانی شهرستان جهرم از شهرهای همجوار همچون لار، لامرد، قیر و کارزین، داراب، نیریز، میمند، جویم و… هستند.

«محمد رحمانیان» بیشترین مراجعه کنندگان از سایر استان ها را مربوط به هرمزگان، کرمان و یزد می داند که بیشتر برای دریافت خدمات درمانی از جمله اورولوژی، ارتوپدی، نورولوژی، چشم، زنان و زایمان و… به مراکز درمانی جهرم مراجعه می کنند.

وی با اشاره به فعالیت112 پزشک متخصص و فوق تخصص در مراکز درمانی و بیمارستان های شهرستان جهرم عنوان می کند: روزانه 2 هزار و 200 بیمار در کلینیک ها و بیمارستان های جهرم به ارائه خدمات می پردازند.

با وجود ظرفیت های کشورمان در حوزه پزشکی و سلامت اما «وزیر بهداشت» عنوان می کند آنگونه که باید نتوانستیم از ظرفیت گردشگری سلامت بهره مند شویم. همچنین به اذعان فعالان گردشگری سلامت فارس، مشکلاتی همچون کمبود پروازهای مستقیم از کشورهای همسایه و فعالیت دلالان غیرمجاز در عرصه جذب گردشگری سلامت از چالش های این حوزه در استان است که با تلاش های انجام شده طرح ملی «تسهیلگری حوزه توریسم سلامت» برای نخستین بار در کشور به وسیله کارشناسان این حوزه در استان فارس در حال تدوین است.

اما وزیر بهداشت نیز از دستورالعملی که به امضای وزرای میراث فرهنگی و بهداشت در راستای تحول در عرصه گردشگری سلامت رسیده خبر داده و ابزار امیدواری کرده که این حوزه متناسب با ظرفیت آن در کشور ساماندهی شود. به اذعان «سعید نمکی» به استان هایی که گردشگر سلامت پذیر هستند این اجازه داده شده که 10 درصد تخت های بیمارستانی خود را به شکل ویژه در اختیار گردشگران سلامت قرار دهند.

آنچه مسلم است با پیشرفت سریع علم و تکنولوژی زمینه توسعه توریسم درمانی هموارتر از گذشته است و چنانچه زمینه ورود بخش خصوصی به جذب گردشگر سلامت مهیا شود نه تنها به رونق این صنعت کمک می کند بلکه در معرفی و شناساندن ظرفیت های حوزه پزشکی کشور نیز کمک شایان توجهی می شود.