گزارش ۲۰۱۹ مجمع جهانی اقتصاد نشان می‌دهد رتبه ایران در شاخص رقابت‌پذیری سفر و گردشگری چهار پله بهبود یافته و بهترین رتبه مربوط به معیار «رقابت‌پذیری قیمت‌ها» است. عاملی که در کنار رتبه بالای «بهداشت و سلامت»، ایران را به مقصدی جذاب برای گردشگری سلامت تبدیل می‌کند، اما گردشگران خارجی برای دریافت خدمات سلامت، نیاز دارند که هم از کیفیت کادر درمان ایران مطلع شوند و پاسخی برای سوالات خود پیدا کنند، هم بهترین بسته سفر و درمان را دریافت کنند. اپلیکیشن «مدیک تراوو» این ارتباط و امکان را فراهم می‌کند.

مدیک تراوو، نام اپلیکیشنی در حوزه گردشگری سلامت است که  گردشگران خارجی با استفاده از آن می‌توانند با توریست‌های دیگری که در ایران خدمات درمانی دریافت کرده‌اند، ارتباط بگیرند،  سوالات خود درباره فرهنگ و شرایط اجتماعی و سیاسی ایران را با دیگران در میان بگذارند و اطلاعات دقیق بگیرند و تجربه دیگر توریست‌ها را از حضور در ایران بشنوند. همچنین آنها از  طریق این اپلیکیشن می‌توانند با آژانس‌های گردشگری که در این زمینه‌ها فعالیت می‌کنند ارتباط بگیرند. این نخستین باری است که  یک اپلیکیشن ایرانی خدمات دوسویه گردشگری  را ارائه می‌کند.

مهدی برخورداری، مدیر محصول مدیک تراوو درباره اجرای این ایده در حوزه گردشگری سلامت می‌گوید:  به دنبال ایجاد یک پلت‌فرم دو سویه گردشگری سلامت هستیم. هدف این پلت‌فرم ارائه محتوای هوشمند برای جذب مخاطبان گردشگری سلامت، معرفی مزیت‌های گردشگری سلامت و اعتمادسازی نسبت به ایران است. با این تفاوت که بخش مهمی از محتوا از سوی گردشگران خارجی تولید می‌شود که خدمات سلامت را در ایران دریافت کرده‌اند. به گفته برخورداری این اپلیکیشن می‌تواند توریست‌های مختلف از کشورهای واحد را به هم متصل کند تا آنها تجربه سفر خود به ایران و کیفیت خدمات سلامت  دریافت‌شده را با هم به اشتراک بگذارند. همچنین با کمک این اپلیکیشن، اطلاعات و نیازمندی‌های این افراد برای آژانس‌های گردشگری و استارت‌آپ‌های فعال حوزه گردشگری سلامت ارسال می‌شود تا آنها با بررسی پرونده و نیازمندی گردشگر، یک بسته سفر اختصاصی را برای گردشگر تهیه کرده و در اختیار او قرار دهند تا افراد بتوانند بهترین گزینه را انتخاب کنند. اعتمادسازی مهم‌ترین گام در حوزه گردشگری است و تنها از این طریق است که می‌توان گردشگر را مجاب به انتخاب یک مقصد کرد، اما  یکی از مشکلات گردشگری ایران، وجود اخبار ضد و نقیض، ایران‌هراسی، ترس از نبود امنیت و… است که دست به دست هم داده تا موجب شود ایران در میان گزینه‌های مقابل یک گردشگر نباشد.

این اپلیکیشن به گونه‌ای طراحی شده تا با طرح سوال و جواب‌های مختلف بتوان به بخش مهمی از سوالات گردشگران از جمله درباره نوع پوشش، امنیت افراد، مکان‌های گردشگری و … پاسخ داد. درمان ناباروری، زیبایی و دندان‌پزشکی سه حوزه از خدمات سلامت است که مدیک تراوو آنها را پوشش داده و با آژانس‌های گردشگری که در این زمینه‌ها فعالیت می‌کنند، ارتباط گرفته است.

 

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد