در دنیای مدرن به اشتراک گذاشتن تمام ظرفیت های موجود (طبیعی، تاریخی و فرهنگی) در کشورها برای گردشگران یکی از سیاست‌هایی است که دولت‌ها برای آن برنامه ریزی و سرمایه گذاری می‌کنند.

علاوه بر این امروز دیگر گردشگری و تفریح در طبیعت، به دیدن مناظر طبیعی و آثار تاریخی محدود نمی شود، بلکه بیشتر گردشگران با هدف خاصی به سفر می روند و مقصد خود را انتخاب می کنند تا حدی که گردشگری با هدف بازگرداندن سلامتی به بدن یا حتی حفظ آن، به یکی از شاخه‌های مهم گردشگری هدفمند تبدیل شده است. یک شاخه از گردشگری که در دنیا طرفداران بسیاری یافته و دولت‌های زیادی را هم به سرمایه گذاری و برنامه‌ریزی برای آن وا داشته، گردشگری سلامت است.

دکتر محمد اکرمی، رئیس مجتمع دارویی درمانی هلال احمر ایران در مصاحبه اختصاصی با پایگاه خبری نور نیوز درباره گردشگری در فضای مجازی پسا کرونا گفت: کرونا توانست شکل دیگری از زندگی مدرن را به مردم دنیا نشان دهد و ارتباطات و تعاملات اجتماعی را با فضای مجازی عجین و قرین نماید. این تاثیر در همه سطوح و حوزه‌ها اتفاق افتاد. دوران پسا کرونا به همه مدیران کشور یادآوری می‌کند که باید به شکل دیگری از ارتباطات فکر کنیم. در بحران کرونا بسیاری از جلسات حضوری و سفرها کاهش یافت و لغو شد، حتی رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور هم در این زمان برای ارتباط گیری، مشارکت فکری و تبعیین مسائل از فضای مجازی استفاده کردند.

وی با اشاره به تغییر رویکرد دنیا با توجه به فضای مجازی در پسا کرونا بیان کرد: گردشگری درمانی در پساکرونا  در بسیاری از کشورهای دنیا با کار در فضای مجازی آغاز می شود، مانند پیدا کردن پزشک در گردشگری سلامت. بسیاری از بیماران کشورهای دیگر از ظرفیت‌های درمانی در کشور آگاهی دارند و حتی  پزشکان ایرانی را می شناسند، زیرا کشور ایران کشور مهاجر پذیر بوده و به عنوان مثال مردم از افغانستان به خاطر ارتباطات فامیلی که با برخی از ایرانی‌ها دارند بسیاری از پزشکان ایرانی را می شناسند. ما در کشور باید در رابطه با بحث تورهای الکترونیک با استفاده از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی معروفی که در بسیاری از کشورهای دنیا شناخته شده اند خود را معرفی کنیم و به دوستان خارجی و گردشگران سلامت اثبات کنیم که از نظر سلامت خود و بیمارشان حداکثر دقت‌های لازم انجام می‌شود به این ترتیب امکان سفر بیمار خارجی به ایران فراهم می شود.

وی ادامه داد: ایران در10 رشته پزشکی در منطقه سرآمد است موضوعاتی مثل سرطان، نازایی، بیماری‌های قلبی و عروقی، بیماری‌های چشم و زیبایی، ژنتیک و در بحث تعویض مفاصل و بسیاری از کشورهای منطقه از این جهت از ما عقب تر هستند. رقبای جدی ما در منطقه ترکیه و هندوستان هستند که توانستند توفیقات خوبی در این درمان ها داشته باشند .

ما در کشورمان با داشتن پزشکان حاذق و تولید داروهای با کیفیت با همه فشارهایی که در تحریم اتفاق افتاده است، توانستیم زیر ساخت‌های بسیار عالی فراهم کنیم. این توانایی در پاندومی کرونا به خوبی نمایان بود با وجودی‌که در مواجه با این ویروس بسیاری از کشورهای پیشرفته دچار مشکلات جدی شده‌اند اما نظام سلامت ما تاب آوری داشته است و توانسته تا این زمان در مهار این بیماری موفق باشد .

دکتر اکرمی تصریح کرد: در پسا کرونا باید در زیر ساخت های مربوط به تجارت الکترونیک و تبلیغات الکترونیک و کارهای تیمی اقدامات دقیق تر و بهتری انجام دهیم. جمعیت هلال احمر ایران یکی از مراکزی است که در گردشگری درمانی در ایران پیش قدم بوده و اقدامات موثری در رابطه با گردشگری درمانی انجام می‌دهد بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی این جمعیت در جهت کاهش آلام بشری و حفظ سلامت انسان‌ها موظف و مسئول است. این تعهد در رابطه با جمعیت یا کشور خاصی نیست، یعنی باید به صورت فرامرزی کار کند و خود را در جهت سلامت مردم دنیا متعهد بداند. خوشبختانه مراکز درمانی هلال احمر خارج ازکشور در دبی و لبنان در نظام سلامت این کشورها درخشیدند و مراکز درمانی کوچک هم با امکانات حداقلی توانستند توفیقات خوبی در این زمینه داشته باشند. ما در حال تدوین برنامه‌ ای هستیم که بتوانیم جایگاه‌های مختلف هلال احمر را در این جهت ببینیم و کار بهتری را نسبت به گذشته پیش ببریم .

به عنوان مثال در بحران کرونا حجم انبوه بیماران مضطرب که می‌خواستند به بیمارستان‌ها مراجعه کنند و بدانند که علائمی که دارند مربوط به کرونا است یا خیر. یک گروه تیمی تشکیل شد و ستاد اجرایی فرمان امام، نظام پزشکی و هلال احمر و وزارت بهداشت، نرم افزاری را تعبیه کردند که بتواند پاسخگوی حجم انبوه مراجعه کننده باشند. مردم چک لیستی را به صورت آنلاین پر می‌کردند و می‌فهمیدند که آیا باید نگران باشند یا خیر. این اقدام انبوه مراجعه کنندگان به بیمارستان را کاهش داد و کمک کننده بود. همانند این اتفاق به صورت تیمی و به زبان ساده اگر تبیین شود در دنیا جذابیت خواهد داشت. در بسیاری ازکشورهای اطراف،  قیمت و نرخ جراحی‌های ساده مانند زایمان بالا است ولی در کشور ما قیمت ها بسیار مناسب و کیفیت عالی است.