بر اساس آمارها، حدود سه چهارم سود حاصل از توریسم درمانی در اروپا به پنج کشور سوئد، فرانسه، لهستان، ایتالیا و آلمان اختصاص دارد.

کشور سوئد به 290 شهرداری و 20 شورای شهرستان تقسیم شده است. مراقبت‌های بهداشتی سوئد غیرمتمرکز است، یعنی مسئولیت مراقبت درمانی از شهروندان مربوط به شوراهای شهرستان و در برخی موارد، شوراهای محلی یا شهرداری‌ها است. نقش دولت مرکزی، تعیین اصول کلی سیاست‌های نظام بهداشت و درمان است. در این بین، صنعت توریسم درمانی در سوئد نیز از رشد قابل قبولی برخوردار است.

بر اساس قوانین سوئد، هر شورای شهرستان باید خدمات بهداشتی و درمانی با کیفیت را به ساکنان ارائه دهد و برای ارتقای سلامتی مردم منطقه تحت پوشش خود تلاش کند. از سال 2019، شوراهای شهرستان همچنین هزینه‌های مراقبت از دندان را برای ساکنان محلی تا سن 23 سالگی پوشش می‌دهند و مراقبت‌های دندانپزشکی در سوئد نیز از سن 24 سالگی توسط یارانه دولتی پوشش داده می‌شود.

همچنین شهرداری‌ها در سوئد، مسئولیت مراقبت از سالمندان در خانه را نیز بر عهده دارند. وظایف آنها همچنین شامل مراقبت از افراد دارای معلولیت نیز می‌شود.

متوسط ​​طول عمر در سوئد برای زنان 84 سال و برای آقایان 81 سال است. این دستاورد را می‌توان تا حدودی به کاهش نرخ مرگ و میر ناشی از سکته‌های قلبی و سکته‌های مغزی در این کشور نسبت داد.

تقریبا از هر پنح سوئدی، یک نفرشان 65 ساله یا بیشتر است؛ این بدان معناست که سوئد یکی از بزرگ‌ترین جمعیت سالمند اروپا را دارد. از طرف دیگر، تعداد فرزندان متولد شده در سوئد از اواخر دهه 1990 هر ساله در حال افزایش است و به همین دلیل، جمعیت سالخورده بر سیستم مراقبت‌های بهداشتی سوئد فشار می‌آورد.

اهمیت زیاد به رفاه و رضایتمندی بیمار در سوئد

در اوایل سال 2011، سوئد قانون جدید ایمنی بیماران را تصویب کرد تا کیفیت خدمات مراقبت‌های بهداشتی ارائه شده به بیماران و اعضای خانواده آنها ارتقا یابد. بر اساس این برنامه، گزارش خطاهای پزشکی با سهولت و سرعت بیشتری انجام می‌شود.

بررسی ملی کیفیت خدمات ارائه شده به بیماران، به طور مداوم رصد می‌شود. سؤالات مربوط به کیفیت درمان و نحوه ارائه خدمات مراقبتی به بیمار، بخشی از این بررسی ملی است. نتایج این بررسی مداوم توسط شهرداری و شورای استان ها گردآوری می‌شود و برای توسعه و بهبود خدمات بهداشتی و درمانی در سوئد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در گذشته، مدت زمان طولانی انتظار برای دریافت خدمات مراقبتی و درمانی مثل جراحی آب مروارید یا جراحی تعویض مفصل ران در سوئد باعث نارضایتی برخی بیماران می‌شد. در نتیجه سوئد برای رفع این مشکل در سال 2005 ضمانت مراقبت‌های بهداشتی را ارائه داد.

این بدان معنی است که همه بیماران باید در همان روز اول بیماری بتوانند به یک مرکز درمانی محلی در سوئد در تماس باشند و در طی هفت روز نیز باید قرار ملاقات با پزشک برقرار شود. بعد از معاینه اولیه، هیچ بیماری مثل گذشته مجبور نیست بیش از 90 روز برای دیدن پزشک متخصص صبر کند و یا بیش از 90 روز برای انجام عمل یا معالجه در صف باشد.

طبق قوانین جدید درمانی در سوئد، در صورت فراتر رفتن زمان انتظار باید به بیماران در مراکز درمانی دیگر در خارج از مرزها، خدمات ارائه شود و در این صورت همه هزینه‌های درمانی، از جمله هزینه‌های سفر باید توسط شورای استان‌ها در سوئد پرداخت شود.

آمار سال 2017 حاکی از آن است که حدود 79.1 درصد از بیماران سوئدی، طی 90 روز به یک متخصص مراجعه می‌کنند و تحت معالجه قرار می‌گیرند.

نگاهی به وضعیت صنعت توریسم درمانی در سوئد

سوئد برای توسعه روزافزون صنعت گردشگری پزشکی در حال تلاش است و شرکت‌های تسهیلگر با کیفیت بالا در صنعت مدیکال توریسم نیز فعالیت دارند. با این وجود، بسیاری از شرکت‌های جدید تاسیس شده در این صنعت هنوز کوچک هستند و تازه شروع به توسعه فعالیت‌های نوآورانه خود کرده‌اند.

سوئد برای داشتن گردشگری موفق پزشکی، بسیاری از مولفه‌های خوب مانند مراقبت‌های پزشکی با کیفیت بالا، صنایع صادراتی و توسعه یافته و یک بخش گردشگری قوی را در اختیار دارد؛ طوری که بر اساس آمارها، حدود سه چهارم سود حاصل از توریسم درمانی در اروپا به پنج کشور سوئد، فرانسه، لهستان، ایتالیا و آلمان اختصاص دارد.

درآمد صنعت گردشگری سوئد در سال 2017 میلادی به رقم خیره‌کننده 33 میلیارد دلار رسید که بخش قابل توجهی از این درآمد از صنعت گردشگری سلامت حاصل شده است.

از سوی دیگر، افرادی که نیاز به مراقبت‌های بهداشتی و درمانی در سوئد دارند، اما تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی در کشوری خارج از سوئد و البته تحت پوشش توافقنامه اقتصادی اروپا هستند، می‌توانند به عنوان توریست سلامت در سوئد با همان شرایط مالی که برای ساکنان سوئدی اعمال می‌شود، از خدمات درمانی در این کشور سردسیر برخوردار شوند.

این گروه از توریست‌های سلامت اروپایی برای اینکه از مواهب خدمات درمانی در سوئد بهره‌مند شوند، باید کارت بیمه سلامت اروپا (EHIC) را داشته باشند.

سوئد یکی از بهترین سیستم‌های درمانی را در جهان دارد؛ طوری که مثلا پایین‌ترین نرخ مرگ و میر مادران باردار را در جهان ثبت کرده است و از این جهت یک الگو به شمار می‌آید.

کشور سوئد حدود هزار و 400 داروخانه و حدود 79 بیمارستان دارد. متوسط ​​هزینه‌های درمانی در سوئد نیز چندان برای توریست‌های سلامت ارزان نیست؛ مثلا مراجعه به اتاق اورژانس حدود 38 دلار آمریکا و متوسط ​​هزینه ویزیت پزشک حدود 25 دلار آمریکا است. البته درمان در سوئد برای شهروندان این کشور و مهاجران قانونی آن تقریبا در حد رایگان است.

گردشگران در سوئد می‌توانند در هر زمان با شماره گیری 112 به خدمات فوری درمان در این کشور دسترسی داشته باشند. زبان انگلیسی در سوئد به‌راحتی صحبت می‌شود و از این جهت، گردشگر سلامت در سوئد دچار مشکل نمی‌شود.