با بهبود امکانات و تخصص پزشکان ایرانی، سفرهای گردشگری پزشکی افزایش یافته است و آسیا به یک مقصد محبوبی در گردشگری سلامت تبدیل شده است. کمبود امکانات درمانی تخصصی در کشور گردشگر یا کم هزینه بودن خدمات پزشکی موجود در آسیا، در کنار سهولت سفر با قوانین ساده دریافت ویزا برای درمان های پزشکی موجب شده که کشورهای آسیایی سهم عمده ای در گردشگری سلامت به دست آورند.

در کنار سفرهای پر ماجرا، به دنبال آفتاب و دریا در قاره ی آسیا، امروزه توریست های زیادی به خاطر جراحی به این مناطق سفر می کنند. در طول دهه گذشته، آسیا به یک مقصد محبوب گردشگری سلامت برای مردم سراسر جهان تبدیل شده است. با وجود سواحل بکر با شن های سفید، بناهای یادبود تاریخی و میراث فرهنگی غنی، امروزه خدمات پزشکی آسیا بیشتر مورد توجه مردم جهان قرار گرفته است. از پیوند کبد و جراحی های چاقی گرفته تا خدمات دندانپزشکی و بوتاکس همگی مورد استقبال مردم قرار گرفته است و توریست های بیشتری به سوی این قاره در حرکتند.

طبق گزارش های موجود در سال 2017 میلادی یک میلیون توریست سلامت به مالزی سفر کرده اند، 3.3 میلیون گردشگر تایلند را انتخاب کرده اند. کشور هند که در سال 2016 میلادی، 427014 گردشگر سلامت داشت در سال 2017 با افزایش سفر روبرو بود و آمار به 495056 نفر رسید. در ادامه برترین کشورهای آسیایی در زمینه ی گردشگری سلامت را معرفی می کنیم.

1 – کشور تایلند

گفتنی است که بخاطر جراحی های سینه، تایلند در میان گردشگران حوزه ی سلامت محبوبیت زیادی دارد. از سال 2003 میلادی دولت تایلند تلاش کرد تا با افزایش خدمات پزشکی و از طریق مرکز عالی خدمات سلامت، تایلند را به مرکزی جهانی در حوزه ی گردشگری پزشکی تبدیل کند و هم اکنون این کشور 37 بیمارستان با تایید کمیسیون مشترک بین المللی دارد. مطالعات سازمان جهانی بهداشت که در سال 2016 منتشر شد نشان می دهد که بیشتر توریست های سلامت تایلند از کشورهایی با درآمد بالا نبوده و آنها ساکنان شرق مدیترانه یا کشورهای جنوب شرق یا جنوب آسیا بوده اند. مهمان نوزای مردم تایلند در سطح جهانی، مراقبت های تخصصی و بسته های خدمات سازگار و مناسب در کنار هم، تایلند را به مقصدی محبوب در توریسم سلامت تبدیل کرده است.

2 – کشور هند

با وجود فناوری های مدرن، جراحان معروف جهانی و هزینه های مقرون به صرفه درمانی، هند یکی دیگر از مقصدهای معروف گردشگری پزشکی به شمار می رود. بیمارانی که اغلب به هند سفر می کنند ترجیح می دهند در کنار خدمات درمانی تخصصی و جراحی بتوانند از ویزیت و چک آپ های منظم بهره مند شوند. دولت هند در سال 2016 میلادی تلاش کرد تا برای مردم 150 کشور دنیا سهولت دریافت ویزا برای مسافرین خارجی داشته باشد تا خدمات ویزای الکترونیکی را اصلاح کند و نقش بسزایی در جذب توریست سلامت به دست آورد. در کنار سیاست های بهداشت ملی هند که در سال 2002 ثبت شده است، دولت از گردشگری سلامت حمایت می کند و به همراهان بیمار مانند همسر فرد نیز ویزا صادر می کند.
 

3 – کشور سنگاپور

سنگاپور یکی دیگر از مقصدهای محبوب آسیایی می باشد که به خاطر امکانات پیشرفته، پزشکان متخصص و کیفیت بالای مراقبت، از برترین گزینه های انتخابی توریست ها به شمار می رود. هرچند سنگاپور یکی از گران ترین شهرهای جهان محسوب می شود اما این سرزمین بیش از 15 بیمارستان مخصوص رسیدگی به نیازهای گردشگران حوزه ی سلامت دارد. طبق اطلاعات موجود در شاخص گردشگری پزشکی، کشور سنگاپور نسبت به هفت کشور آسیایی فعال در زمینه ی توریسم پزشکی، جذابیت بیشتری دارد اما از لحاظ هزینه های بالا و مقرون به صرفه نبودن جایگاه کمترین توجه را دریافت کرده است.
 

4 – کشور مالزی

امروزه مالزی در صنعت گردشگری پزشکی سرعت گرفته است و یکی از مقصدهای محبوب برای مردم سراسر جهان به ویژه مردم اندونزی به شمار می رود. گفتنی است که از میان یک میلیون توریستی که در سال 2017 به مالزی سفر کردند، 600 هزار نفر اهل اندونزی بوده اند. طبق گزارش شورای سفرهای پزشکی مالزی، این کشور در چند ماه آینده و در سال 2020 میلادی میزبان حداقل یک میلیون گردشگر سلامت از اندونزی خواهد بود. با نظارت وزارت بهداشت بر قیمت های درمان در بیمارستان های خصوصی، بیماران خارجی می دانند که هزینه ی اضافی برای درمان پرداخت نخواهند کرد و خدمات مراقبتی هزینه ی مقرون به صرفه دارد به همین خاطر این کشور مورد توجه مردم سراسر آسیا و دیگر کشورهای جهان قرار دارد و توریست های زیادی برای درمان به مالزی سفر می کنند.

5 – کره جنوبی
کره جنوبی یکی دیگر از مقصدهای محبوب در گردشگری پزشکی به شمار می رود که به داشتن کلینیک های زیبایی در جهان شهرت دارد اما تخصص این کشور تنها به جراحی های زیبایی ختم نمی شود. طبق گزارش وزارت رفاه و سلامت کره جنوبی، در سال 2016 میلادی 364000 گردشگر خارجی سلامت برای درمان از این کشور بازدید کرده اند، که بیمارانی از کانادا، ایالت متحده آمریکا، امارات متحده عربی، چین و ژاپن، بیشترین حضور را در کره جنوبی ثبت کرده اند. سیستم مراقبت های درمانی کره جنوبی بهترین سیستم پزشکی در آسیا محسوب می شود و در صنعت فناوری پزشکی مقام و جایگاه مناسبی دارد. دولت کره جنوبی برای افزایش توریسم سلامت، ویزای ویژه ای به مسافرین برای درمان عرضه می کند که دارای بیمه بوده و هر دو بیمه جراحت و مرگ ناشی از خدمات پزشکی را در بر می گیرد، با وجود چنین شرایطی توریست های زیادی کره جنوبی را برای درمان و سفرهای پزشکی انتخاب می کنند.